Belast de rijken – voor een eerlijke toekomst voor ons allemaal

Door Lilianne Ploumen op 14 februari 2021 Delen

Nederland is toe aan een andere, eerlijkere koers. De coronacrisis heeft naar boven gebracht wat veel mensen al langer voelen. Er is te veel verdeeldheid in ons land.

Dingen die ons aan het hart gaan, zijn scheefgegroeid. Een fijne woning, werk voor een fatsoenlijk salaris, een steuntje in de rug als je dat nodig hebt; het is voor te veel Nederlanders onzeker geworden.

De ongelijkheid tussen mensen is groot. Wereldwijd bezitten 2.000 miljardairs net zoveel geld als 60 procent van de wereldbevolking. En in deze coronacrisis zien we dat de ongelijkheid alleen maar groeit. Tussen grote bedrijven die profiteren van de crisis en mensen in de horeca, de retail en de cultuur voor wie het vijf voor twaalf is. Tussen leerlingen die thuis geholpen worden met huiswerk en de kinderen die uit het zicht verdwenen toen de scholen sloten. Tussen miljonairs die rijker werden en het toegenomen aantal mensen dat een beroep moet doen op de voedselbank.

Het is de hoogste tijd om ongelijkheid te bestrijden.

Dit is ons plan

Daarom is het de hoogste tijd om de ongelijkheid te bestrijden. En om in te investeren in wat belangrijk is voor ons allemaal: een hoger minimumloon, het aanpakken van onderwijsachterstanden en een lagere zorgpremie. Daarvoor hebben wij een plan:

• We voeren een digitaks in. Dit is een belasting over de omzet die grote techbedrijven als Facebook en Google in Nederland maken. Zij betalen nu nog nauwelijks belasting.
  • We verhogen het hoge tarief op de belasting op winst (de vennootschapsbelasting). Dat gaat van 25 naar 30 procent voor de winsten boven 200.000 euro.
  • Voor het mkb blijft het lagere belastingtarief op winst gelden.
  • We introduceren de prins Bernhard-belasting voor verhuurders met meerdere woningen. Huurinkomsten zijn nu nog onbelast.
  • We voeren een progressieve belasting op vermogen in. Dat betekent dat mensen met grote vermogens meer belasting gaan betalen: 3 procent vanaf 1 miljoen euro en 5 procent vanaf 10 miljoen euro. Kleine spaarders worden ontzien.
  • We pakken belastingontwijking aan. Alle aanbevelingen van de commissie Ter Haar moeten worden overgenomen, het huidige kabinet weigert dit te doen.

Door deze eerlijke bijdrage te vragen van multinationals, techbedrijven en miljonairs kunnen we ongelijkheid bestrijden en investeren in een eerlijke toekomst voor ons allemaal.