Behoud cruciale informatie voor kredietverlening aan kleine bedrijven

Door Selçuk Öztürk op 28 oktober 2014 Delen

Banken moeten beter in staat worden gesteld om kredieten te verlenen aan kleine bedrijven. De Partij van de Arbeid wil dat cruciale informatie die banken nodig hebben voor een kredietbeoordeling, behouden blijft. Deze informatie, die specifieke kennis over de sector in kwestie en een marktoverzicht van de sector bevat, dreigde vanaf 1 januari 2015 verloren te gaan omdat het Hoofdbedrijfschap Ambachten verdwijnt.

De PvdA wil dat het ministerie van Economische Zaken zorg draagt voor de beschikbaarheid van deze cruciale informatie zodat banken goed geïnformeerd kredietaanvragen kunnen beoordelen. Een motie (pdf) daartoe van mij is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer.

Kleine bedrijven worden harder geraakt door de crisis dan het midden- en grootbedrijf. Dat vindt de PvdA onrechtvaardig. Bakkers, aannemers, slagers en andere ambachtslui leveren belangrijke diensten, geven in totaal werk aan honderdduizenden mensen, en stimuleren de regionale economie. Juist zij moeten betere toegang krijgen tot kredietverlening. Obstakels moeten daarvoor worden weggeruimd. Daarom moet cruciale branche-informatie die banken nodig hebben bij een kredietbeoordeling, behouden blijven. Zonder die informatie geen krediet, en dat zou de doodsteek zijn voor vele van onze prachtige ambachten.