Behoud arbeidsplaatsen Thermphos

Door Albert de Vries op 9 oktober 2012 Delen

Het is voor Zeeland van belang dat de 450 arbeidsplaatsen van Thermphos behouden blijven. Zeeland kan na het faillissement van Zalco niet nog zo’n klap verdragen. Daarom roepen mijn collega Jan Vos en ik de minister van Economische Zaken op om Thermphos te ondersteunen.

Wij willen van de minister weten wanneer de Europese Commissie een uitspraak doet over zogenoemde anti-dumpmaatregelen. Thermphos heeft Brussel gevraagd maatregelen te nemen tegen grootschalige dump van goedkope fosfor uit Kazachstan. Dat is oneerlijke concurrentie, oordeelt het bedrijf. Wij hopen dat de minister de Europese uitspraak daarover kan versnellen.

Ook vragen wij de minister hoe hij de ‘vergroening’ van Thermphos, zoals investeringen in filtertechnieken en recycling, een helpende hand kan bieden. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om hiervoor Europees geld beschikbaar te krijgen? Daarnaast willen we weten in hoeverre de overheid Thermphos kan bijstaan bij het vinden van een nieuwe investeerder.