Solidair met veteranen

Door Angelien Eijsink op 27 oktober 2011 Delen

De Tweede Kamer behandelde donderdag de wet waarmee álle veteranen eindelijk de erkenning, waardering en zorg krijgen waar zij recht op hebben: de Veteranenwet. Onze veteranen hebben recht op onze waardering en onze gevoelens van solidariteit, en ik betrek daarin nadrukkelijk ook hun thuisfront.

Veteranen hebben recht op erkenning en waardering voor hun inzet in oorlogsomstandigheden en tijdens vredesmissies. Veteranen moeten ook kunnen rekenen op goede zorg wanneer zij lichamelijk of psychisch letsel aan hun uitzending over houden. Omdat de overheid besluit tot het uitzenden van militairen, heeft zij een verantwoordelijkheid voor de zorg van veteranen en hun relaties. Zij moeten kunnen rekenen op blijvende zorg als dit nodig is.

Ik vind het belangrijk dat zij onze solidariteit zullen ervaren in de vorm van een goede nazorg, een volwaardige maatschappelijke erkenning en de borging daarvan in deze aanstaande wet die mede is gebaseerd op talloze gesprekken met veteranen zelf. Wij weten ons verantwoordelijk voor een goede begeleiding van onze militairen voor, tijdens en ook na uitzending. Het recht daarop is onomstreden en wat mij betreft geen gunst.

De Veteranenwet werd in juni, op eerder initiatief van de PvdA, SP, D66 en GroenLinks, door alle partijen ingediend in de Tweede Kamer. Dat verheugt mij zeer. Je leest er alles over in mijn eerdere blog.

Spreektekst (pdf) donderdag >

Update: Mijn fractiegenoot Agnes Wolbert heeft tijdens het debat donderdag aangegeven dat de Veteranenwet wat de PvdA betreft pas in werking mag treden als de schadeloosstelling is geregeld van militairen die voor juli 2007 gewond zijn teruggekomen van een missie. Op die manier kunnen we met een schone lei beginnen aan een nieuwe periode. We willen van de minister weten hoe het ervoor staat met het inlossen van deze ‘ereschuld’.