Honderden vacatures en toch geen werk? De basisbaan biedt uitkomst!

Door Barbara Kathmann op 14 december 2022 Delen

Er zijn wel 133 vacatures per 100 werklozen in Nederland. Waarom lukt het mensen die graag aan de slag zouden willen, ondanks al die vacatures, maar niet om werk te vinden? De PvdA pleit voor basisbanen. Ik hoor veel verhalen van mensen die keer op keer solliciteren, maar altijd te horen krijgen dat ze niet het juiste profiel hebben, of er niet tussen komen vanwege een arbeidsbeperking. Dat is voor mensen persoonlijk heel lastig. En voor onze maatschappij een ontzettende gemiste kans. Het getuigt van een arbeidsmarkt die te ver van de mensen af staat.

De basisbaan

Daarom pleit de PvdA voor de basisbaan. Een betaalde baan waarmee mensen weer meedraaien in de maatschappij en bijdragen aan een betere samenleving. Hierdoor kunnen mensen die nu ongewild aan de kant staan aan de slag. Dan kun je denken aan een medewerker die toeziet op een speeltuin en daarmee de sociale binding vergroot. Een conciërge die het schoolplein netjes houdt en kinderen helpt met het plakken van een band. Of een wijkhulp, die langsgaat bij ouderen en daarmee vereenzaming voorkomt.

Deze week debatteert de Kamer over de participatiewet. Ik ga aandacht vragen voor het enorme effect dat de invoering van 100.000 basisbanen in de publieke sector zou kunnen hebben voor ons land. We zien al dat het kan, in Groningen bijvoorbeeld. Daar worden basisbanen ingezet om langdurig werkloze mensen weer mee te laten draaien. Daarmee dragen ze bij aan leefbare dorpen en wijken. Met basisbanen kunnen we Nederland mooier en socialer maken. Het is simpelweg een politieke keuze – en ik kies voor een arbeidsmarkt die weer gaat werken voor mensen.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.