Banken moeten huizen verduurzamen

Foto Flickr / Daniel Parrella

Door Henk Nijboer op 10 december 2014 Delen

De Tweede Kamer debatteert vandaag met de minister van financiën over een duurzame en dienstbare bankensector. De PvdA wil dat banken een grotere rol gaan spelen in het isoleren en verduurzamen van woningen. Bij elk hypotheekgesprek moeten banken voortaan het aanbod doen om het huis te verduurzamen. Dat is goed voor het milieu, de woningmarkt en de portemonnee.

Isoleren en verduurzamen leidt tot lagere energiekosten, minder energieafhankelijkheid en een beter milieu. Banken kunnen en moeten daarin een grotere rol gaan spelen.

Het energiezuinig maken van het eigen huis geeft een veel hoger rendement dan bijvoorbeeld een spaarrekening. De PvdA vraagt de minister banken te stimuleren om bij ieder hypotheekgesprek de mogelijkheden tot financiering van bijvoorbeeld isolatie, zonnepanelen en dubbel glas te bespreken. De rente voor een lening voor het verduurzamen van het huis ligt momenteel op meer dan vijf procent, terwijl de hypotheekrente onder de drie procent ligt. Dat is ontmoedigingsbeleid van banken in plaats van stimulering. De PvdA wil dat banken veel actiever mogelijk maken dat investeringen in duurzame woningen uit de (aftrekbare) hypotheekrente kunnen worden gefinancierd. Daar is een wereld te winnen.