Banenplan voor truckers

Door Lodewijk Asscher op 24 september 2013 Delen

Ruim 2000 jongeren worden de komende jaren opgeleid tot chauffeur. Ook komt er geld om ervoor te zorgen dat werkloze chauffeurs zich kunnen laten bijscholen. In totaal wordt er 40 miljoen geïnvesteerd in de sector. Dat maakte ik vanochtend samen met werkgevers- en werknemersorganisaties in de transport bekend.

De transportsector heeft het moeilijk door de economische crisis, maar kent tegelijkertijd een vergrijsd werknemersbestand. Als de economie aantrekt, zijn er naar verwachting snel duizenden nieuwe chauffeurs nodig. Vandaar dat het van cruciaal belang is dat er nu geïnvesteerd wordt in jongeren en we er tegelijkertijd voor zorgen dat werkloze chauffeurs klaar zijn om weer aan de slag te gaan zodra er werk is.

De werkloosheid is het grootste probleem van dit moment en dus moeten we alles op alles zetten om iedere baan te redden. Vanuit het kabinet is geld beschikbaar om plannen die de sector maakt financieel te ondersteunen.