Baanbrekende wet tegen kinderarbeid

Door Roelof van Laar op 7 februari 2017 Delen

De Tweede Kamer heeft vandaag mijn verstrekkende initiatiefwet ‘zorgplicht kinderarbeid’ aangenomen. Ik ben blij met die steun. De wet vraagt van alle bedrijven die in Nederland iets verkopen om te voorkomen dat er kinderarbeid in die producten of diensten zit. Dat is niet teveel gevraagd. Het is de hoogste tijd dat uitbuiting uit onze winkels verdwijnt.

Wereldwijd werken nog altijd 168 miljoen kinderen. In textiel, chocola, goud en vele andere producten zit vaak kinderarbeid. Er is geen enkele wet die bedrijven verbiedt om producten van kinderarbeid in Nederland te verkopen. Het bleek best ingewikkeld om zo’n wet te maken en er een meerderheid in de Kamer voor te krijgen, maar na drie jaar is het dan toch gelukt. Dit is een kantelpunt in de discussie over de internationale verantwoordelijkheid van bedrijven. Mocht de wet in de Eerste Kamer worden aangenomen, welke kans reëel is,  dan is Nederland het eerste Europese land dat een vuist maakt tegen internationale kinderarbeid door fatsoenlijke handel wettelijk vast te leggen.

Meer dan tienduizend mensen tekenden een petitie om de wet aangenomen te krijgen. Ook kinderrechtenorganisaties als Save the Children en Unicef en bedrijven als Nestle en Tony’s Chocolonely steunden de wet. Het MVO platform stelde: “PvdA-kamerlid Roelof Van Laar doorbreekt met zijn ‘Wet Zorgplicht Kinderarbeid’ het taboe op wetgeving voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).” Toch stemden onder meer VVD, PVV en CDA tegen de wet. Zij willen bedrijven niet verplichten zich in te spannen tegen kinderarbeid. Mocht de wet in de Eerste Kamer worden aangenomen, dan is Nederland het eerste land dat een vuist maakt tegen internationale kinderarbeid door fatsoenlijke handel wettelijk vast te leggen.

Steun de petitie tegen kinderarbeid

Nog altijd werken zo’n 168 miljoen kinderen dagelijks in fabrieken voor onze t-shirts, op plantages voor de palmolie in onze shampoo of diep onder de grond in mijnen voor onze mobieltjes. Onmenselijk. Teken onze petitie!