Angelien Eijsink onderscheiden voor veteranenwet

Door De Redactie op 1 juni 2012 Delen

Angelien Eijsink krijgt vanmiddag in Utrecht het Verenigingskruis van Verdienste van de Bond van Wapenbroeders opgespeld. Deze onderscheiding wordt uitgereikt aan personen die zich nationaal of internationaal bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor veteranen en actieve militairen. Eijsink heeft in 2010 een initiatiefwetvoorstel ingediend dat maatschappelijke erkenning en medische zorg voor veteranen regelt. Deze initiatiefwet werd onlangs zonder tegenstemmen aangenomen

Angelien Eijsink is vereerd door de onderscheiding. “Het is een grote eer om als niet-militair deze onderscheiding in ontvangst te mogen nemen. De Bond van Wapenbroeders onderstreept op deze manier het belang van erkenning, waardering en zorg voor veteranen. Dat de veteranenwet dit regelt is voor mij de belangrijkste overwinning.’

De Bond voor Wapenbroeders is de oudste en de grootste vereniging van (oud)-militairen. Het Kruis van Verdienste is de hoogste onderscheiding die de Bond kent en wordt toegekend door het bestuur van de Bond. In het verleden is het kruis ondermeer toegekend aan prins Bernard.