Alternatief Hedwigepolder gelukkig van tafel

Door Lutz Jacobi op 22 mei 2012 Delen

De Partij van de Arbeid is blij dat het plan van staatssecretaris Henk Bleker om een derde van de Hedwigepolder onder water te zetten van de baan is. De PvdA roept de staatssecretaris op nu aan Brussel te melden dat Nederland zich houdt aan de oorspronkelijke afspraak met Vlaanderen. Een duur en halfslachtig plan is gelukkig eindelijk van tafel, nu een Kamermeerderheid voor mijn motie heeft gestemd. Eindelijk hebben de Zeeuwen duidelijkheid.

Jarenlang heeft vooral het CDA getreuzeld om de oorspronkelijke afspraak, die ons in tegenstelling tot het alternatief van Bleker geen cent kost, uit te voeren. Dat die afspraak nu toch door kan gaan is rijkelijk laat, maar wel goed voor onze prachtige natuur.

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft zich steeds verzet tegen het plan van Bleker, omdat het zeker 190 miljoen euro zou kosten en onhelder was over de natuurcompensatie. De PvdA vindt dat in tijden van zware bezuinigingen onacceptabel.

De oorspronkelijke afspraak met Vlaanderen om de Hedwigepolder volledig te ontpolderen is glashelder en kost Nederland niets.