Als elke minuut telt.

Als elke minuut telt

Door Lilianne Ploumen op 3 december 2020 Delen

Wanneer je plots ernstig ziek wordt of op het punt staat te bevallen, dan telt elke minuut. Spoedeisende hulp kan in zo’n geval van levensbelang zijn. De plekken waar deze acute zorg verleend wordt, de spoedeisende hulpposten (SEH), staan echter onder druk.

Op steeds meer plekken in Nederland is de SEH niet meer bereikbaar binnen 15 minuten, omdat het kabinet veel van deze regionale posten sluit of dreigt te sluiten vanwege financiële redenen. Dit kan en moet anders. Want of je op tijd kan rekenen op goede zorg mag nooit afhangen van waar je woont.

“Op steeds meer plekken in Nederland is de SEH niet meer bereikbaar binnen 15 minuten, omdat het kabinet veel van deze regionale posten sluit vanwege financiële redenen.”

Gisteren heb ik een petitie in ontvangst genomen van bezorgde inwoners van de gemeente Gorinchem over het mogelijk sluiten van de spoedeisende hulppost van het Beatrixziekenhuis in hun gemeente. Het voorbeeld van Gorinchem staat niet op zichzelf. Ruim 28 burgemeesters van kleine gemeenten schreven eerder een gezamenlijk een bezorgde brief naar het ministerie. Ook artsen en zorgverzekeraars verwachten grote maatschappelijke gevolgen als het plan doorgaat.

“Ook artsen en zorgverzekeraars verwachten grote maatschappelijke gevolgen als het plan doorgaat.”

VVD-minister Tamara van Ark onderzoekt in samenwerking met de zorgverzekeraars- of het opheffen van de eerstelijnszorg en/of de acute kraamzorg in Gorinchem een optie is, net als bij 27 andere regionale ziekenhuizen in Nederland, omdat deze posten niet winstgevend zouden zijn.

Wat de PvdA betreft gaat goede en liefdevolle zorg vóór en mogen deze SEH’s niet worden gesloten om financiële redenen. Daarom hebben wij in ons verkiezingsprogramma voorgesteld dat hulp voor iedereen in Nederland binnen 15 minuten beschikbaar moet zijn. Deze 15 minuten-norm bepaalt waar spoedeisende hulp posten nodig zijn. Want de plek waar je woont, mag nooit bepalend zijn voor de toegang tot goede (acute) zorg.

“Wat de PvdA betreft gaat goede en liefdevolle zorg vóór en mogen deze SEH’s niet worden gesloten om financiële redenen.”

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.