‘Unholy alliance’ dwarsboomt vrouwenrechten

Door Marit Maij op 14 maart 2013 Delen

Een groep van islamitische landen, enkele Afrikaanse landen en de Heilige Stoel probeert tijdens de VN-vrouwenconferentie die nu wordt gehouden, het verschil tussen mannen en vrouwen te benadrukken en te vergroten. Dat baart mij grote zorgen. Om tegenkracht te bieden zal versterking van de positie van vrouwen in ontwikkelingslanden bovenaan de prioriteitenlijst van Nederlandse ontwikkelingssamenwerking moeten komen te staan. Dat betoog ik donderdag op opiniesite Joop.nl.

Deze ‘unholy alliance’, een kongsi tussen politiek conservatieve krachten en religieus orthodoxe krachten in de wereld, wint terrein. De rechten van vrouwen worden door deze kongsi simpelweg niet als gelijk aan die van mannen gezien. Met politieke, economische, sociale, culturele en religieuze achterstelling tot gevolg.

Lees het volledige stuk op Joop.nl