Alles doen om mensen aan het werk te houden

Met het vaccin op komst, lijkt het erop alsof er licht is aan het einde van de tunnel. Maar dat maakt de problemen waar veel mensen nu mee zitten nog niet minder groot.

Extra steun voor zwaar getroffen sectoren, zoals de horeca en de cultuur is hard nodig. En we moeten oog blijven houden voor mensen die in de knel komen. En daarvoor zijn extra maatregelen nodig.

Veel banen staan op de tocht. Steeds meer mensen vragen een bijstandsuitkering aan en vooral onder jongeren loopt de werkloosheid op. Ook ondernemers hebben het steeds moeilijker. Het café om de hoek dreigt de deuren te moeten sluiten en het restaurant in het centrum weet niet zeker of het binnenkort nog gerechten zal kunnen serveren.

Extra steun voor zwaar getroffen sectoren is hard nodig.

Juist daarom is perspectief nodig. Om bedrijven en banen overeind te houden. Om werk en een inkomen te behouden in deze moeilijke tijd. Daarom zijn wat mij betreft de volgende maatregelen nodig.

• De crisisbaan: om de crisis te bestrijden, kunnen we alle hulp gebruiken. Het kabinet moet 5.000 crisisbanen scheppen. Wat de PvdA betreft moet hier nog voor het einde van het jaar een plan voor liggen. Er kan bijvoorbeeld bijles worden gegeven aan leerlingen met onderwijsachterstanden. Beveiligers die normaal op evenementen werken, kunnen worden ingezet om de handhaving te ondersteunen. We kunnen het bron- en contactonderzoek vergroten, zodat we het virus beter onder controle kunnen houden. En er moet een ploeg klaarstaan om Nederland te vaccineren als het eenmaal zover is.
  • De werkgarantie: bedrijven moeten werknemers waar ze afscheid van moeten nemen aan een nieuwe baan helpen, met hulp van de overheid. Eind augustus kondigde het kabinet plannen aan, maar het geld ligt nog steeds op de plank. Dit kabinet straalt geen urgentie uit. Dit is echt essentieel, zodat al die mensen die hun baan verliezen zeker blijven van een inkomen.
  • Een vangnet voor jongeren: jongeren worden hard geraakt door de coronacrisis. Voor hen moeten we meer doen. Voor flexwerkers willen we geen vermogenstoets en geen partnertoets in de bijstand. De kostendelersnorm moet worden afgeschaft. De bijstand voor jongeren moet omhoog naar 1.050 euro.
  • Sectorspecifieke steun: de horeca, evenementensector, de cultuur en (amateur)sport hebben het financieel enorm zwaar. Veel organisaties dreigen om te vallen. Nieuwe en extra steunmaatregelen zijn noodzakelijk. Zo voorkomen we dat tienduizenden mensen werkloos raken en we straks een samenleving hebben waarin we niet meer door sport, kunst, cafés en evenementen kunnen ontspannen.
  • Extra investeren: al voor de coronacrisis was de woningnood enorm en puilden onze trams en treinen uit. Toch dreigen massaontslagen bij bouwbedrijven als BAM. De overheid moet juist nu extra investeren in betaalbare woningen en openbaar vervoer, zodat orderportefeuilles gevuld blijven en Nederland in beweging blijft.

We moeten eerlijk en fatsoenlijk uit deze crisis komen.

Als straks de coronacrisis weer voorbij is, maar er tienduizenden mensen tóch zonder werk thuis zitten en zij de boodschappen, de rekeningen of de kleren voor hun kinderen niet kunnen betalen, kunnen we dan zeggen dat de crisis écht voorbij is? Juist in deze eindsprint moeten we zorgen dat mensen niet achterblijven of omvallen. We moeten er samen voor zorgen dat we eerlijk en fatsoenlijk uit deze crisis komen.