Akkoord textielindustrie Bangladesh eerste stap

Door Roelof van Laar op 12 februari 2014 Delen

De werkomstandigheden in de kledingindustrie in Bangladesh zijn verschrikkelijk. Meisjes en vrouwen werken lange dagen, tot wel achttien uur per dag. In onveilige omstandigheden, zonder rechten. Voor een minimaal salaris. Ook Nederlandse kleding wordt in deze fabrieken gemaakt. Toen in november 2012 een grote fabriek instortte en meer dan duizend mensen omkwamen kwam de sector volop in de schijnwerpers te staan. Nederland liep voorop en startte een groot project om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Nederlandse bedrijven sloten een akkoord om de veiligheid in Bengaalse fabrieken te verbeteren. Fabrieken moeten brandveilig en bouwkundig in orde zijn en er moeten bijvoorbeeld voldoende nooduitgangen zijn. Dit project begint nu op gang te komen. Er zijn enkele honderden fabrieken geïnspecteerd. Dit moet leiden tot verbeteringen. Veel fabrieken zijn zelf al in actie gekomen en werken de ergste situaties weg.

Dat neemt niet weg dat dit akkoord vrijwillig is en alleen toeziet op de gebouwen waarin kledingbedrijven gevestigd zijn. Zo zijn er geen afspraken gemaakt over kinderarbeid of de lengte van werkdagen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in Bangladesh dus nog ver te zoeken.

Nederlandse vakbonden en maatschappelijke organisaties vroegen deze week in de Kamer nadrukkelijk hoe we bedrijven kunnen bewegen verantwoord te produceren. Daar gaan we de komende tijd gezamenlijk het antwoord op zoeken.