Afrika niet langer verloren continent

Door Marit Maij op 23 november 2012 Delen

Afrika is het nieuwe continent van de tegenstellingen. Er zijn in Afrika naast alle reƫle bedreigingen en grote problemen ook veel kansen. De Afrikadag was een mooie dag om problemen te agenderen, maar om ook aandacht te vragen voor al het potentieel van dit continent.

Ik zie het ook als een van de opdrachten aan de politiek de komende jaren om de vele gezichten van Afrika te laten zien. Niet meer het verloren continent, maar ook het continent van de natuurlijke rijkdom en de kansen. In Afrika liggen 33 van de 48 minst ontwikkelde landen van de wereld. In Afrika liggen ook vijf van de tien snelste groeiers van de wereld. En sommige van die minst ontwikkelde landen zijn ook snelste groeier.

Afrika is al lang niet meer het verloren continent. Op de Afrikadag werd me weer duidelijk dat Afrika bij een groot aantal mensen leeft. De kaartverkoop was los en de Evert Vermeer Stichting had samen met diverse andere sponsoren en organisatoren een mooi festival opgezet.

Ik mocht op drie locaties bij zes activiteiten in gesprek met het publiek, kritische ondervragers en andere politici. De zaal zat telkens vol. Terechte kritisch vragen over de korting van 1 miljard op het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Vragen over de invulling van de nieuwe fondsen voor stimulering van MKB en voor Vrede & Veiligheid. Bovenal kritische vragen aan de sector zelf: hoe kunnen we het draagvlak verbreden en hoe kunnen we meer steun krijgen in de samenleving voor ontwikkelingssamenwerking.

Het beeld over Afrika en de mogelijkheden van ontwikkelingssamenwerking is te negatief. Deze week heeft Afrika de voorpagina van de kranten en het achtuurjournaal gehaald met de vreselijke agressie van de M23 in Goma, de vluchtelingenstromen die daar op gang zijn gekomen en de schijnbaar uitzichtloze burgeroorlog en hebzucht naar de natuurlijke hulpbronnen in Oost-Congo.

We zien Afrika eigenlijk alleen maar als het mis gaat. Natuurlijk ligt er een aantal fragiele staten in Afrika en lijken conflicten als die in de Congo, maar ook in Somalië en Soedan, uitzichtloos. Tegelijkertijd zijn er ook grote groepen mensen die wel uit de armoede stappen. Grote en kleine initiatieven om zich te ontwikkelen. Ik kan mij nog herinneren dat ik in 1998 net buiten Hargeisa, in Noordwest Somalië, – Somaliland – een vluchtelingenkamp bezocht, waar mensen onder heel moeilijke omstandigheden zich staande probeerden te houden. Tegelijkertijd kwam ik in de stad ook Somali tegen, die bezig waren met het opzetten van een netwerk van mobiele telefonie in de stad.

In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw was Latijns Amerika het continent van de grote tegenstellingen. Grote verschillen tussen arm en rijk en grote verschillen tussen landen die meekwamen en landen die in burgeroorlogen verstrikt waren. En zie hoe de situatie en ons beeld veranderd is. Een grote handelsdelegatie onder leiding van onze minister voor Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel met maar liefst 157 bedrijven en onze Prins en Prinses bezoeken Brazilië.

Ik zet er op in dat deze regeerperiode minister Lilianne Ploumen ook handelsmissies naar Afrika gaat leiden. Wie weet gaat over tien jaar de grootste handelsmissie ooit naar een Afrikaans land en wordt dat ook de gewoonste zaak van de wereld.