Actieplan PvdA tegen witteboordencriminaliteit

Door Henk Nijboer op 15 februari 2014 Delen

Witteboordencriminaliteit wordt in Nederland onvoldoende aangepakt. De hoeveelheid zwart geld en bijbehorende criminaliteit in ons land zijn schokkend. Tienduizenden Nederlanders zijn jaarlijks het slachtoffer van fraude. Dat kost de samenleving vele miljarden per jaar. Jeroen Recourt en ik presenteren daarom een actieplan (pdf) met negen maatregelen.

1. Hogere boetes voor frauderende ondernemingen en overtreders.

2. Vergroten van de pakkans op faillissementsfraude.

3. Verbod op uitoefening beroep.

4. Meer slagkracht en minder bestuurlijke drukte bij opsporing fraude.

5. Betalingsmiddelen fraudeurs wegnemen: einde aan 500-eurobiljetten en strenger toezicht op Bitcoins.

6. Betere regeling voor slachtoffers om schade te verhalen.

7. Zet het kadaster in tegen witwaswoningen.

8. Snelle uitvoering van centraal aandeelhoudersregister.

9. Duidelijker taal voor zwartspaarders.

Zeker in economisch zware tijden is het onverteerbaar dat witteboordencriminaliteit op deze schaal nog plaatsvindt. Door de combinatie van hoge winsten en relatief lage straffen blijft deze vorm van fraude buitengewoon lucratief. De Partij van de Arbeid wil dit een halt toeroepen.

Actieplan PvdA tegen witteboordencriminaliteit (pdf) >
Actieplan PvdA tegen witteboordencriminaliteit (htm) >