Campagnevoeren in 500 woorden

Campagnevoeren in 500 woorden

Door De Redactie op 16 februari 2010 Delen  

Roel Fransen (34) is in het dagelijks leven adviseur sociale zekerheid, maar
nu vijf avonden per week, en vaak ook in het weekeinde actief in de
PvdA-campagne in Tilburg. Roel is sinds drie jaar partijlid, volgde een
campagnetraining en maakte daarna een campagneplan voor de Partij van de Arbeid
in Tilburg. Hij zorgt voor de coördinatie van de vrijwilligers, en sjouwt met
het verkiezingsmateriaal. ‘Een ondankbare taak? Nee, hoor.’

In de Partij van de Arbeid zijn leden altijd actief. De een is lid
van de fractie van de Tweede Kamer, de ander vrijwilliger in een bestuur of
werkgroep, anoniem en onbekend. Maar wat hen verbindt is sociaal-democratisch
engagement. Hoe ziet dat eruit, wat willen die PvdA’ers? In de reeks ‘500
woorden’ laten we een van die geëngageerde PvdA’ers aan het woord.

‘Ik zag ooit een film, ‘The war room’, over de campagne van Bill Clinton. Dat
vond ik enorm fascinerend. En een jaar of drie geleden werd ik lid van de PvdA.
Toen zich de mogelijkheid voor deed een campagnetraining te volgen, heb ik dat
gedaan. Daarna heb ik een plan geschreven, met een organigram en dat opgestuurd
naar de voorzitter en onze lijsttrekker Jan Hamming.’

Hebben jullie binnen de afdeling een speciaal campagneteam?

‘Zeker. Wij komen elke vrijdag bij elkaar. Onze campagneleider, Hans Krosse
is daarbij, wethouder Hamming, lijsttrekker, onze afdelingsvoorzitter, de
fractievoorzitter en dan altijd nog enkele specialisten die direct betrokken
zijn. Daar bespreken we ons campagneplan, de activiteiten die we de komende week
organiseren, en met welke thema’s we het initiatief vast houden in de campagne
in Tilburg.’

Jullie hebben een geheel nieuwe website, overzichtelijk en afwijkend. Spelen
de nieuwe media een grote rol?

‘Ja, we hebben een nieuwe website gemaakt. Hij is eenvoudig, overzichtelijk
en we maken maximaal gebruik van de link met Twitter. En de hele campagne is op
Jan gericht. Hij is ook heel actief op Twitter.’

Wat zijn jullie uitgangspunten in de campagne?

‘De basis uitgangspunten van de sociaaldemocratie. Samen werken, samen leven.
Dat is nu landelijk vertaald in iedereen telt mee. We kunnen Hamming niet meer
presenteren als de vernieuwer, de jonge hond, want hij is al tien jaar
wethouder. Maar zijn kracht is zijn betrouwbaarheid en bereikbaarheid voor
mensen. We gaan bovendien uit van een positieve campagne, waarin we steeds de
regie houden van de campagne in Tilburg. We willen af van het kille klimaat wat
in Tilburg de afgelopen jaren heerste en zetten in op de menselijke kant in de
samenleving. Iedereen telt mee.’

In Tilburg wordt permanent campagne gevoerd. Is dat in jullie voordeel?

‘Het lijkt er op dat je toch elke vier jaar opnieuw het wiel moet uitvinden.
Ik heb met dat organigram wel een meer concrete en bedrijfsmatige aanpak
ontwikkeld, waarin duidelijk is, voor iedereen, wie welke taken en
verantwoordelijkheden heeft. Natuurlijk moeten we na de verkiezingen door gaan
met de campagne. Want uiteindelijk is het werk nooit af.’

Delen: