25 partners bezoeken

Door Roelof van Laar op 4 februari 2015 Delen

Vrijdag maakte het ministerie van Buitenlandse Zaken bekend met welke 25 organisaties zij een partnerschap af wil sluiten. Het bleek een zeer diverse groep, actief op allerlei thema’s. De lijst maakte me nieuwsgierig. Met welke voorstellen hebben zij het ministerie verleid? Welke successen krijgen een vervolg? Op welke vernieuwing kunnen we ons verheugen? Ik wil dan ook alle 25 partners gaan bezoeken dit jaar.

Organisaties konden individueel of met een alliantie een aanvraag indienen. Achter de 25 penvoerders gaan dus nog tientallen organisaties schuil. Nieuw is deze keer dat ook organisaties uit ontwikkelingslanden partner konden worden. Daar heeft de PvdA voor gezorgd. Zeven organisaties uit ontwikkelingslanden zijn uitgekozen, waarvan er een penvoerder is. Daar ben ik erg blij mee.

De werkbezoeken zullen zich richten op de plannen die de organisatie heeft om samen met de overheid uit te voeren. Wat betekenen deze plannen voor eerlijk en coherent beleid? Voor kinderen en vrouwen? Welke vernieuwing zit er in de organisatie zelf en hoe gaan zij hun partnerorganisaties stimuleren om vernieuwend te zijn? Ik ben benieuwd. Bij wie mag ik als eerste langskomen?