Nijmegen 2: over de Waal

Ik vertel over Anneloes onderweg op de fiets, aan mijn gastheer en PvdA raadslid in Nijmegen, Theo de Wit. Hij is geboren en getogen in de stad, een gedroomde gids en verbaast zich niet over de slechte arbeidsvoorwaarden. Naast zijn raadswerk, is hij ook nog actief als vakbondsbestuurder voor het hoger onderwijs. “Flexwerk en slechte arbeidsvoorwaarden zien we in alle sectoren,” zegt hij. “Het woekert.”

We fietsen door de wijken die net buiten het oude stadscentrum aan het begin van de twintigste eeuw werden gebouwd, voor arbeiders en welgestelde burgers, via de oudste winkelstraat van het land, in westelijke richting. In die oude winkelstraat, die vanaf de Waalkade op hoog loopt, had zijn opa een kaashandel. Nu wordt de zaak, kaashandel de Wit door zijn neef uitgebaat, vertelt hij trots. We rijden verder, passeren voormalige industrieterreinen, waar oude fabrieken werden gesloopt om plaats te maken voor nieuwe woonwijken, met riante woningen en luxe appartementen langs de Waal. Westwaarts, buiten het centrum van de stad, resten nu alleen nog de ontmantelde Honig fabrieken. In de lege hallen en gebouwen zijn hippe jonge ondernemers gevestigd, die wanneer de oude fabrieksgebouwen zullen worden gesloopt elders een vrijplaats moeten vinden.

Theo de Wit, voor de kaaswinkel de Wit….

Aan de uiterste westkant van de stad, is een nieuwe brug over de Waal aangelegd de Oversteek genaamd. Deze brug, het grootste monument van het land, herinnert aan de operatie Market Garden, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Op 20 september 1944 moesten vanuit het nog bezette en belegerd Nijmegen Amerikaanse soldaten de Waal oversteken in kleine roeiboten. Daarbij vielen vele gewonden en 48 jonge soldaten verloren bij die actie het leven. Op de nieuwe brug, de Oversteek, herinneren 48 straatlantaarns, aan de gesneuvelde soldaten en elke avond na zonsondergang worden die lampen een voor een ontstoken. Daarbij zijn ook elke avond veteranen en mensen uit Nijmegen aanwezig.

Halverwege de Oversteek stappen we van de fiets en kijken uit over de Spiegelwaal, de nieuwe bocht in de Waal, waardoor de rivier bij extreem hoog water meer ruimte heeft en het overstromingsgevaar voor de benedenstad van Nijmegen wordt beperkt. Het is een indrukwekkend gezicht, die nieuwe loop van de rivier waardoor een grootrecreatiegebied is ontstaan. Er zijn wandel en fietspaden maar ook, direct tegenover het oude stadscentrum, stranden, waar je op warme dagen ongetwijfeld aangenaam kunt verpozen. Tegelijkertijd is het gebied een fenomenale waterbouwkundige ingreep, waar mensen uit de hele wereld naar komen kijken. Immers, de meeste mensen in de wereld wonen in kustregio’s, die door veranderingen in het klimaat, altijd beducht moeten zijn voor de kracht van het water en dus willen weten welke oplossingen in de praktijk werken.

De Oversteek.

Via het oude dorp Lent, nu een onderdeel van Nijmegen, komen we terecht in een ecologische woongemeenschap, Eikpunt, in de Karl Marxstraat, de Rosa Luxemburgstraat en de Duitslandstraat. In 2016 is het wijkje in gebruik genomen, meerdere generaties wonen hier met elkaar samen in super ecologisch verantwoorde woningen. Er is een gemeenschappelijk centrum waar met elkaar wordt gemediteerd, en er is ook een openbare gemeenschappelijke leefkuil in de openlucht. Geestelijke verdieping, gemeenschapszin, duurzaamheid en goede bedoelingen staan hier hoog in het vaandel. De provincie Gelderland plaatste hier als eerste voldoende laadpalen voor de vele elektrische auto’s in de wijk. Theo de Wit herinnert me terwijl we in de richting van de oude Waalbrug fietsen aan de bijnaam van Nijmegen, Havana aan de Waal…

In de avonduren krijg ik een berichtje van een medewerker van Tweede Kamerlid Gijs van Dijk. Op 1 mei zal hij een wetsvoorstel indienen, voor verhoging van het minimumloon. De vraag is of ik iemand ken die tegen een laag loon, met slechte arbeidsvoorwaarden moet werken. En of deze of gene dat wil toelichten, op een filmpje tijdens de 1 mei bijeenkomst in Amsterdam. Anneloes, zeg ik.

Stof tot nadenken

• Waarom en voor welke inkomensgroepen zijn elektrische auto’s aantrekkelijk?
  • Hoe worden klimaat en energiemaatregelen toepasbaar en betaalbaar voor een ieder?
  • En dat niet alleen in de stedelijke omgeving, maar ook op het platteland?
  • Welke maatregelen zijn er voor nodig om te voorkomen dat de klimaatmaatregelen verder bijdragen aan de tweedeling in de samenleving?

Blijf op de hoogte van de fietstocht van Jan

Elke maand ontvang je een update van Jan Schuurman Hess over zijn fietstocht.

Samen kunnen we onze idealen waarmaken. Doe mee!

Word nu lid