Met onze initiatiefwet komt een einde aan extreme huurstijgingen

Door Henk Nijboer op 26 januari 2021 Delen

woning

Onlangs spraken we met Marc.

Hij is student in Groningen en woont samen met zijn vrienden in een studentenhuis.

Ieder jaar viel de jaarlijkse huurverhoging op de mat. Een verhoging van 6,6%!

Voor Marc betekent dit concreet een verhoging van €30,- per maand. Maar hij heeft nog vier huisgenoten dus dat telt al snel op naar jaarlijks een verhoging van €1.800,-.

Alles gaat nu anders. Maar één ding blijft hetzelfde: de jaarlijkse huurverhoging valt gewoon op de mat.

Terwijl veel mensen hun baan zijn kwijtgeraakt en de inkomens van veel zelfstandig ondernemers enorm onder druk staan, stijgen de huren verder door. Huurverhogingen van 150 euro komen steeds vaker voor. In zes jaar tijd stegen de huren niet zo hard. Speculanten en huisjesmelkers verhoogden de huren zelfs nog harder dan woningcorporaties.

Het verhaal zal je bekend voorkomen. Voor de coronacrisis stond je achter de bar, maar sinds een paar weken ben je baan en inkomen kwijt. Je woont bescheiden, in een flatje met twee kamers. Voor de crisis was de huur eigenlijk al net boven je budget, maar je was blij dat je tenminste iets kon vinden.

"Huizen zijn om in te wonen, niet om mee te speculeren."

Huizen zijn om in te wonen, niet om mee te speculeren. Het is geen stapel stenen die je inruilt als de huur te hoog wordt. Toch heeft het kabinet niets gedaan om de crisis in de volkshuisvesting aan te pakken. Sterker, door het rechtse beleid van dit kabinet zijn de problemen alleen maar groter geworden.

Een kwart van de huurders heeft moeite om rond te komen en vraagt zich af of ze volgend jaar de huur nog kunnen betalen. Leraren, verpleegkundigen en agenten worden de steden uitgejaagd waar ze juist keihard nodig zijn. En jongeren en singles zijn vaak de helft van hun inkomen kwijt aan huurlasten. Dat moet anders.

"Daarom schreef ik zelf een wet. Het kabinet wilde er eerst niet aan, maar onder druk van de PvdA wordt dit nu toch geregeld."

Daarom schreef ik zelf een wet. Voortaan mogen de huren in de vrije sector niet harder stijgen dan de inflatie + 1 procent. Een fundamentele stap om huurders meer zekerheid te bieden tegen de macht van beleggers. Het kabinet wilde er eerst niet aan, maar onder druk van de PvdA wordt dit nu toch geregeld.

Vandaag spreken we erover in de Tweede Kamer. Hiermee maken we het verschil voor heel veel huurders in ons land.

"Huurstijgingen van 150 euro behoren straks tot het verleden. Zo maken we wonen voor veel mensen weer betaalbaar."

Zij worden door onze wet veel beter beschermd. We duwen het woonbeleid op deze manier naar links, in plaats van het hopeloze rechtse beleid van de afgelopen jaren. Huurstijgingen van 150 euro behoren straks tot het verleden. De woningnood mag geen verdienmodel zijn voor huisjesmelkers en beleggers. Zo maken we wonen voor veel mensen weer betaalbaar.

woning