Hoe gaan we verder na corona?

Hoe gaan we verder na corona: wat laten we achter, wat nemen we mee? Lodewijk nodigt je uit om met hem in gesprek te gaan.

Weet je nog? Het is maar een paar weken geleden dat ons leven er totaal anders uitzag. ‘s Ochtends de kinderen naar school en wij naar ons werk. In het weekend bij elkaar op bezoek of naar een concert. Toch komt er heus ook weer een tijd na corona. Dat gaat nog een poosje duren en er is nog veel onzeker. Maar wat we wel zeker weten is dat veel van de beslissingen die we nu nemen, straks grote gevolgen hebben.

Lodewijk in gesprek met Thomas Piketty

Lees het essay

Download hier een printversie.
Download hier een e-readerversie.

Hoe we uit de coronacrisis komen

Beluister het essay als audioboek

Praat mee: digitale huiskamergesprekken

De wereld vormgeven na deze crisis kunnen we alleen samen, daarom wil Lodewijk heel graag met jou in gesprek. Dat doen we samen met experts in digitale huiskamergesprekken, hoe gaan we verder na corona: wat laten we achter, wat nemen we mee?

Geef aan in het aanmeldformulier wat jij wil weten of welke ervaring jij wil delen. De beste vragen en verhalen worden uitgekozen om deze live in het gesprek te delen. De gesprekken duren ongeveer 45 minuten.

Hoe voorkomen we dat de ongelijkheid nog verder toeneemt door de coronacrisis? Hoe zorgen we dat de rekening komt te liggen bij de allerrijksten en de grote bedrijven, en niet bij de middelklasse? Om daarover door te praten heeft Lodewijk Asscher de Franse hoogleraar Thomas Piketty uitgenodigd.

Lodewijk in gesprek over racisme en discriminatie met voorzitter Nelleke Vedelaar, burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb, Jerry Afriyie, Amma Asante, en Tanja Jadnanansing. Je kunt het gesprek ook live volgen op de Facebookpagina van Lodewijk. Laat via deze link weten dat je erbij bent, dan krijg je een herinnering als we beginnen.

Bekijk de uitzending

In het volgende digitale huiskamergesprek van Lodewijk op dinsdag 2 juni om 20:30 praten we over duurzaamheid. Met Eurocommissaris Frans Timmermans, die hard werkt aan een Europese Green Deal. Met Heleen de Coninck, universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit en één van de hoofdauteurs in het in 2018 verschenen IPCC rapport over klimaatverandering. En met Faiza Oulahsen, programmadirectrice bij Greenpeace.

Bekijk de uitzending

De culturele sector wordt hard geraakt door de coronacrisis. Hoe moet het verder? Daarover gaat Lodewijk dinsdagavond in gesprek met onder andere Ali B, acteur Gijs Scholten van Aschat, museumdirecteur Ann Demeester en Eric van Eerdenburg van Lowlands.

Bekijk de aflevering

Hoe starten we straks de economie weer op? Wat kunnen we doen om elkaar uit de crisis te helpen en hoe gaan we dit betalen?

Bekijk het tweede huiskamergesprek terug

Hoe moet het verder in de zorg na corona? Daarover gaat het eerste ‘huiskamergesprek’ van Lodewijk met arts en ziekenhuisdirecteur Marcel Levi, huisarts Bart Meijman, wetenschapper Ellen ’t Hoen en met kijkersvragen. Het gesprek begint met prachtige muziek van Diederik Nomden.

Kijk het eerste huiskamergesprek terug

Laat je emailadres achter en blijf op de hoogte

Samen kunnen we onze idealen waarmaken. Doe mee!

Word nu lid