Jong en oud ontmoet elkaar voor 125 jaar sociaaldemocratie

In augustus is het 125 jaar geleden dat in Zwolle de SDAP werd opgericht, de voorloper van de Partij van de Arbeid. Omdat er 125 jaar sociaaldemocratie in Nederland bestaat, maakt de PvdA een vierluik van gesprekken tussen een ervaren PvdA’er en een nieuwe PvdA’er. Wat dreef én drijft hun om zich onvermoeid voor de sociaaldemocratie in te zetten. En wat heeft hun in die rijke geschiedenis geraakt of verrast.

Hetty Niemeijer (94) en haar kleinzoon Martijn van Moock

Hetty Niemeijer is letterlijk PvdA-lid van het eerste uur: vanaf de oprichting in 1946 is ze onderdeel van de partij. Een leven lang was zij actief betrokken bij de sociaaldemocratie en was gemeenteraadslid in Haarlem. Haar kleinzoon, Martijn van Moock, werkt als contentmaker op het partijbureau van de PvdA. Samen praten ze over hun passie voor de sociaaldemocratie en hoe het in hun tijden is lid te zijn van de PvdA.

Jeltje van Nieuwenhoven en Mikal Tseggai

Ze had een indrukwekkende veertig jaar durende politieke carrière: wethouder, gedeputeerde, raadslid en Kamerlid. Maar je kent Jeltje van Nieuwenhoven waarschijnlijk als de eerste vrouwelijke voorzitter van de Tweede Kamer. Mikal Tseggai staat daarentegen nog maar aan het begin van haar carrière, zij is sinds 2018 raadslid in Den Haag. Samen praten ze over de geschiedenis van de sociaaldemocratie, de strijd van vrouwen in de politiek en Beyoncé.

Max van den Berg en Julian Bushoff

Toen hij wethouder in Groningen werd was Max van den Berg nog maar 26 jaar oud. Hij werd hierna nog partijvoorzitter, Europarlementariër en commissaris van de Koningin in Groningen. Toen Julian Bushoff fractievoorzitter werd van de PvdA de Groningse gemeenteraad was hij zelfs nog maar 21 jaar oud. Ze delen ervaringen over hoe het is om jong in een ambt te komen, hoe zijn hun activisme voelen en hun liefde voor Groningen.

Wim Meijer en Ugbaad Kilincci

Ze hebben een totaal verschillende achtergrond maar zijn met hetzelfde bezig. Oud-staatsecretaris, -commissaris van de Koningin, -raadslid en -Kamerlid Wim Meijer sloeg met Nieuw Links in de jaren '70 een brug tussen jonge en oude PvdA'ers. Het kersverse raadslid Ugbaad Kilincci doet veertig jaar niets anders in haar eigen Emmen. Ze praten over verandering binnen de partij en het betrekken van nieuwe geluiden.