Wat zijn de grootste verschillen tussen PvdA en... GroenLinks?

Het is belangrijk dat politieke partijen samenwerken om verstandig beleid te maken. De PvdA heeft altijd oog voor andere partijen die Nederland ook eerlijker en socialer willen maken.

Toch is het bij verkiezingen goed om te weten waar de grootste verschillen zitten. Daarom zetten we die in deze serie uiteen.

PvdA vs GroenLinks

GroenLinks is een belangrijke bondgenoot voor de PvdA. We hebben de afgelopen jaren in de oppositie goed en prettig samengewerkt. En we hebben veel gezamenlijk initiatief genomen tot wetgeving, bijvoorbeeld bij de klimaatwet. Bij de meeste voorstellen trekken we samen op. Toch zijn er een aantal belangrijke punten waarop we verschillen:

• GroenLinks wil de lestijd in het voortgezet onderwijs verkorten. De PvdA vindt dat slecht voor de kwaliteit van ons onderwijs.
    • GroenLinks investeert geen extra geld om bibliotheken, zwembaden en buurthuizen overeind te houden. De PvdA wil de gemeenten daar juist wel extra bij steunen.
    • GroenLinks doet te weinig om inkomensongelijkheid te bestrijden. De PvdA wil een hogere, eerlijkere bijdrage vragen van miljonairs en multinationals.
    • GroenLinks bezuinigt flink op Defensie. De PvdA vindt het belangrijk om juist te investeren en bij te dragen aan internationale vredesmissies.

Deel ons plan voor Nederland

Steun ons en deel onze plannen online! Hier vind je alles om het internet rood te kleuren.

Kleur het internet rood

Bekijk de plannen van de PvdA

De hoogtepunten uit ons verkiezingsprogramma

Klik hier