Wat zijn de grootste verschillen tussen PvdA en... D66?

Het is belangrijk dat politieke partijen samenwerken om verstandig beleid te maken. De PvdA heeft altijd oog voor andere partijen die Nederland ook eerlijker en socialer willen maken.

Toch is het bij verkiezingen goed om te weten waar de grootste verschillen zitten. Daarom zetten we die in deze serie uiteen.

PvdA vs D66

Op veel thema's kunnen wij met D66 samenwerken. In eerste plaats op klimaat, en natuurlijk op onderwijs, hoewel we D66 de afgelopen vier jaar daarop wel gemist hebben. Toen de regering geld overhield, werd er niet gekozen voor extra investeringen in het onderwijs. Dit zijn de andere belangrijkste punten waarop we verschillen:

• D66 wil Nederlanders laten betalen voor wijkverpleging: €5 per uur. De PvdA wil dat zeer nadrukkelijk voorkomen.
    • D66 wil ook een eigen bijdrage vragen bij ziekenhuis bezoek: €100 per keer. De PvdA wil de zorg juist toegankelijker en betaalbaarder maken.
    • D66 pleit voor het afschaffen van gratis schoolboeken. De PvdA vindt dit juist één van de mooiste tradities in ons onderwijs, elk kind gelijk behandelen.
    • D66 is onduidelijk over het herinvoeren van de basisbeurs en het compenseren van de huidige generatie studenten. De PvdA kiest wel om allebei te doen.
    • D66 keek toe terwijl dit kabinet niets deed voor kinderen die onder erbarmelijke omstandigheden opgroeien op Moria. De PvdA wil deze kinderen helpen.
    • D66 stemde deze week tegen het aanpakken van huisjesmelkers en voor flexibelere arbeidscontracten, waardoor huurders slechter af zijn. De PvdA wil juist opkomen voor huurders, door de huurstijgingen te bevriezen en pandjesbazen aan te pakken.
    • D66 wil zich niet uitspreken voor een andere regering na de verkiezingen. De PvdA vindt dat de volgende regering echt socialer en eerlijker moet.

Deel ons plan voor Nederland

Steun ons en deel onze plannen online! Hier vind je alles om het internet rood te kleuren.

Kleur het internet rood

Bekijk de plannen van de PvdA

De hoogtepunten uit ons verkiezingsprogramma

Klik hier