Voor het eerst in de partijgeschiedenis kunnen alle leden, thuis en op het congres, meestemmen voor het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst via pvdastemt.nl. In deze handleiding wordt het stemproces in de stappen uitgelegd.

Nog vragen?

Heb je nog vragen die niet beantwoord zijn door deze handleiding? We helpen je graag:

• Op het congres is er voor en tijdens de stemmingen een hulpbalie waar we je verder kunnen helpen.
  • Je kunt je vragen ook mailen naar ledendemocratie@pvda.nl.
  • Tijdens het congres zijn we telefonisch bereikbaar via 020-5512169.
  • We zijn ook op WhatsApp bereikbaar. Stel je vraag aan 06-13444060.

Wie mag er stemmen?

Alle leden met ledenrechten mogen stemmen. Iedere stem telt één keer mee.

Waar vind ik mijn stemcode?

Het persoonlijke stemcode is te vinden op mijn.pvda.nl. Vul je gegevens in en selecteer “Mijn lidmaatschap”. Onderaan deze pagina staat het stemcode:

Hoe log ik in?

Ga naar pvdastemt.nl en houd je inloggegevens bij de hand.

Log in met je persoonlijke stemcode, welke je hebt opgehaald uit Mijn PvdA. Verander het cijfer “000.000.000.000” in je persoonlijke code. Druk vervolgens op de blauwe knop “Inloggen”.

Hoe stem ik?

• Bij de start van iedere stemming komt er een melding in beeld.
  • Om te stemmen klik je op de blauwe button “Nu stemmen”.
  • Je kunt nu je stem uitbrengen.

Vanwege de vertraging van het videosignaal raden we je aan om het congres te volgen via de livestream die tijdens het congres beschikbaar is op pvda.nl, in plaats van andere livestreams zoals NPO Politiek. Eenmaal ingelogd krijgt je smartphone, tablet, laptop of pc een signaal wanneer er een nieuwe stemming van start gaat. Dit signaal is leidend voor het moment van stemming, de livestream niet.

Hoe weet ik dat ik gestemd heb?

Je stem is goed doorgekomen als je deze melding in je beeldscherm ziet staan:

Kan ik mijn stem veranderen?

Nee, wanneer je hebt gestemd kun je je stem niet meer veranderen.

Wanneer sluit de stemming?

Het presidium besluit wanneer de stemming sluit. De richtlijn is dat de stemming na 45 seconden sluit.

Hoe zie ik de uitslag van de stemming?

De uitslag van een stemming wordt in beeld gebracht. Wanneer je de uitslag hebt gemist kun je deze later nog teruglezen op de website PvdAstemt.nl.

De accu van mijn smartphone of tablet is leeg, wat nu?

Stemmen kan flink wat van de batterij van je smartphone of tablet vragen. Tijdens het congres zijn er stroomvoorzieningen om een smartphone op te kunnen laden. Vergeet niet om je oplader en een USB-kabel die je met je mobiel of tablet kan verbinden mee te nemen. Wie in het bezit is van een powerbank raden we aan om die (opgeladen) mee te nemen.

Hou je scherm actief!

Om er zeker van te zijn dat je de stemming niet mist en gelijk kunt stemmen is het handig om je scherm actief te houden. Indien je telefoon op slaapstand staat mis je het stemsignaal en kan je een stemming mislopen.