Een week in het leven van een leerkracht in het Speciaal Onderwijs

Een week in het leven van een leerkracht in het Speciaal Onderwijs

Ik ben Sven, 25 jaar en werkzaam als Leerkracht op een school voor Speciaal Onderwijs Cluster 4. Ik heb een combinatieklas 6/7 met 8 leerlingen. De leerlingen hebben allemaal verschillende stoornissen en problematiek. Zo zijn er leerlingen met AD(H)D, Autisme, Trauma’s, agressieproblemen of andere gedragsstoornissen. Een combinatieklas in het SO is pittig, de leerlingen zitten bij mij in groep 6 of in groep 7. Dit betekent niet dat zij ook op dat niveau werken en onderwijs krijgen.

Maandag
Ik start de maandag om 07:30 met het in orde maken van de klas. Kijken of de dagplanning goed op het bord staat, het beloningssysteem resetten van de vorige week en de werkmappen klaarleggen. Dan om 08:00 begint de briefing, hier krijgen we de belangrijke informatie van die dag en de bijzonderheden. Om 08:15 komen de eerste leerlingen de klas binnen, ze zijn opgewekt en hebben er weer zin in!

De leerlingen horen tussen 08:15 en 08:30 binnen te komen, maar helaas. Er is iets misgegaan bij het vervoer dus 3 leerlingen zijn nog onderweg en zullen uiteindelijk pas 10:00 binnenstappen. Het weekendverhaal brengt altijd mooie dingen met zich mee, zo hoor je welke kinderen er nog buiten spelen en welke kinderen er de hele dag voor de televisie zitten met Fortnite, want ja! De dag-challenges moeten wel behaald worden natuurlijk…

We zijn de dag goed begonnen, het belooft een gezellige dag te worden. Rekenen, Spelling en Estafette zijn inmiddels klaar, dus na de grote pauze beginnen we met Aardrijkskunde. We hebben het over de Nederlandse Samenleving en over de dijken en rivieren. De leerlingen krijgen een les over waarom wij dijken hebben. Één enkele leerling weet waarvoor die dienen en dat Nederland onder de zeespiegel ligt. Andere leerlingen kijken alsof ze water zien branden en vinden het maar een eng en gek idee dat Nederland eigenlijk onder water ligt “zijn we dan een soort Atlantis?”. Als ik ze daarna nog vertel wat een stormvloedkering is, is de cirkel van ongeloof rond. Tijd voor een filmpje van Klokhuis zo te merken.

Na schooltijd zijn alle leerlingen, behalve één, op tijd opgehaald. Ik zet alle stoelen netjes op tafel, veeg de klas aan en ga dan meteen weg richting een andere locatie, want er is vergadering van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en daar ben ik de secretaris van. De vergadering begint om 16:00 en eindigt om 20:30. 21:00 ben ik eindelijk thuis.

Dinsdag
De dinsdag begint vrij rustig. Ik ben eerder naar school gegaan (07:00), want de klas is nog een puinhoop. In de briefing wordt er aangegeven dat er twee leerkrachten ziek zijn, dus een deel van de leerlingen is afgebeld. Twee leerlingen worden bij mij verdeeld. Dinsdag is een dag met veel tempo. Ze krijgen schrijven van half 9 tot 9 en moeten dan meteen door naar de gymzaal. De gymzaal is ongeveer 400 meter bij onze school vandaan, gelegen in de kelder van een winkelcentrum. Het is dus eerst een stukje lopen met oversteekpunten en dan zijn we er.

In de briefing wordt er aangegeven dat er twee leerkrachten ziek zijn, dus een deel van de leerlingen is afgebeld

Bij terugkomst gaan we eerst eten en dan niet naar buiten, want we moeten snel verder met Rekenen en Spelling. Dan weer eten en dan eindelijk naar buiten! ’s Middags heb ik CVB-bespreking. Dit is een bespreking waarbij ik mijn groepsplannen moet presenteren aan de Commissie van Begeleiding. Ik had het goed voorbereid in het weekend en een mooie PowerPoint gemaakt, dus ik was vrij vlot klaar met presenteren. Daarna nog een paar leerlingen bespreken en dan weer terug naar de klas. Ik moet namelijk nog opruimen en voorbereiden voor de volgende dag. 17:30 ga ik naar huis. ’s Avonds krijg ik nog een mailwisseling met een ouder, ter voorbereiding van de volgende dag. Ik heb het toch al gelezen, dus reageren kan dan ook nog wel.

Woensdag
08:00 start de briefing, er zijn geen bijzonderheden gelukkig. De twee leerkrachten zijn nog ziek, dus de leerlingen zijn vandaag nog vrij. Ook de leerlingen die bij mij verdeeld waren, zijn vandaag thuis.
Gisteren ben ik nog een paar dingen vergeten op te ruimen, dit heb ik dus nog gedaan terwijl de kinderen al binnenkwamen. De mail van gisterenavond was fijn, hierdoor kon ik meteen bij binnenkomst de leerling begeleiden en even een gesprekje hebben. Hierdoor valt mijn instructiemoment met de zwakke rekenaars wel in het water. Dit moet op een ander moment ingehaald worden.

De twee leerkrachten zijn nog ziek, dus de leerlingen zijn vandaag nog vrij. Ook de leerlingen die bij mij verdeeld waren, zijn vandaag thuis.

De leerlingen zijn hard aan het werk, maar de leerling die ik even extra moet ondersteunen vandaag is erg tegenstribbelend. Hij is veel afgeleid, boos en maakt wat spullen kapot. Hij wordt opgehaald door de gedragscoach* die ik heb moeten bellen, ikzelf ben met een les bezig en kan hem niet genoeg begeleiding geven in de klas, zonder dat ik mijn les moet stopzetten. Het duurt even voordat de gedragscoach de leerling uit mijn klas heeft meegenomen, de andere leerlingen zijn er zelf onrustig van geworden. De les die ik had moeten geven, heb ik halverwege alsnog stop moeten zetten.

* Gedragscoach: Leerlingen in de klas gedrag laten zien die gevaarlijk is voor de kinderen of volwassenen worden door de gedragscoaches uit de klas meegenomen naar ‘de Achterwacht’. Dit is een ruimte waar de leerling de ruimte heeft om zich te reguleren. Er kunnen spelletjes gedaan worden, lezen, tekenen etc. Meestal komen leerlingen weer binnen 10/15 minuten weer terug.

Na 15 minuten komt de leerling weer terug in de klas en komt hij zijn excuus maken tegen de andere kinderen. Dit wordt geaccepteerd door iedereen. De leerling is zichtbaar opgelucht, want hij hecht veel waarde aan geaccepteerd worden en vindt het vreselijk als het hem ‘weer’ niet gelukt is zich te reguleren. Bij mij krijgen de leerlingen altijd meteen weer een nieuwe kans, dit hebben ze nu gelukkig door, dus is de drempel om terug de klas in te komen niet zo hoog. Het doet mij plezier als leerlingen tegen elkaar zeggen ’Meester Sven wordt nooit boos” en “het is echt fijn hier in de klas”. Daar doe ik het voor!

’s Middags hebben we de muziekpresentatie. Hier geven alle groepen een presentatie van wat zij hebben geleerd bij de muzieklessen de afgelopen periode. Het is ontzettend leuk en wat kunnen onze leerlingen toch veel! Mijn klas is bijzonder, ze zitten allemaal te kijken en te luisteren. Wel met een geluiddempende-koptelefoon op, want anders komen er teveel prikkels binnen. Één leerling krijgt acute plankenkoorts en rent huilend de klas binnen, ik vraag een collega even op mijn leerlingen te letten, zodat ik achter de leerling aan kan. We hebben een afspraak gemaakt en hij komt na 5 minuten rustig worden weer bij de presentatie zitten. Bij terugkomst blijkt er een knuffel van één van mijn leerlingen onder gekliederd te zijn met stift. Dit moet eerst besproken worden voordat we naar huis kunnen. Afspraken maken met hoe ik het ga oplossen, want dat willen onze leerlingen graag. Duidelijkheid.

Afspraken maken met hoe ik het ga oplossen, want dat willen onze leerlingen graag. Duidelijkheid.

Na schooltijd meteen ouders bellen over die knuffel en mailen naar de leerling die even extra aandacht nodig had vandaag. Daarna een rondje langs alle collega’s om te vragen of er toevallig kinderen in mijn klas zijn geweest tijdens de presentatie, maar helaas. ’s Middags maar eens nakijken, want daar heb ik nog geen tijd voor gehad deze week. Met al die verschillende boekjes en niveaus is het nakijken veel werk! En als ik dan toch bezig ben, kan ik net zo goed een sticker plakken, want ook al heb ik een groep 6/7, een sticker krijgen vinden ze nog steeds fantastisch!

Donderdag
Nog twee dagen dan hebben we vakantie. Vandaag is dus eigenlijk de laatste, enigszins ‘normale’ dag. De leerkrachten zijn weer beter, maar helaas zijn er twee onderwijsassistenten ziek. Er wordt dus één onderwijsassistent ingehuurd bij het detacheringsbureau en één onderwijsassistent, die normaal de leesbegeleiding en rekengroep doet, wordt bij de andere klas gezet. Helaas, dan krijgen 2 leerlingen van mij geen leesbegeleiding, terwijl ze dat zo hard nodig hebben.

Als om 08:15 de kinderen binnenkomen kijken ze mij een beetje raar aan. Ik heb mijn baard afgeschoren. Één leerling herkent mij totaal niet meer en zucht alleen maar met dat de meester ziek is. Tot ik begin te praten, dan is er meteen opluchting en enthousiasme te zien.

Ik heb mijn baard afgeschoren. Één leerling herkent mij totaal niet meer en zucht alleen maar met dat de meester ziek is.

We beginnen met een rekencircuit in de klas, met allemaal rekenspelletjes, dit vinden ze erg leuk, maar vraagt wel veel begeleiding. Na het rekencircuit gaan we eten en meteen door naar gym. Het regent heel hard, dus we moeten flink doorstappen om niet helemaal nat aan te komen bij de gymzaal. De gymles is weer ontzettend leuk, we hebben Judo!

Als we klaar zijn regent het gelukkig niet meer, dat scheelt dan hoeven we niet te rennen. Op school blijkt er onderweg iets gebeurd te zijn wat ik niet heb gezien. Dit moet dus eerst uitgesproken worden. Meteen daarna gaan we eten en naar buiten. Buiten blijkt de andere klas, waar we normaal samen mee naar buiten gaan, niet te komen. Dit is dus een goed moment om met de hele groep een stukje sociaal gedrag te oefenen. Dit doen we met ‘iemand is hem, niemand is hem’ en ik doe natuurlijk mee.  Eenmaal terug boven

gaan we beginnen met handvaardigheid, we zijn met Natuur en Techniek begonnen met het bouwen van bruggen. De leerlingen mogen daar mee verder, er beginnen al een aantal hele mooie constructies te ontstaan!

Na schooltijd, ruim ik eerst de klas op en ga dan de notulen en de stukken van de GMR-vergadering verwerken. Meteen daarna is er een collega die een paar vragen heeft. Ik doe om 17:15 de deur achter mij dicht.

Vrijdag
Vandaag is de afsluiting van de eerste periode van het schooljaar. Vanmiddag is het vakantie, we maken er dus een leuke dag van vandaag! Alle collega’s zijn weer aanwezig, dus alles gaat zoals het zou moeten gaan. De leerlingen zijn moe en lopen op zo’n laatste dag behoorlijk op hun tenen. Alles wat gebeurt in de klas kan escaleren, zelfs het vallen van een potlood. Op zo’n laatste dag doe ik het dan ook erg rustig aan.

De leerlingen zijn moe en lopen op zo’n laatste dag behoorlijk op hun tenen. Alles wat gebeurt in de klas kan escaleren, zelfs het vallen van een potlood.

Op de vrijdag hebben wij altijd een PAD-kind in de klas (PAD= Programma Alternatieve Denk strategieën). Het PAD-kind is een leerling die de hele dag in de spotlight staat. Ze mogen vooraan in de rij staan, mogen als eerste kiezen wat ze willen spelen, mogen klusjes doen, mogen 2 ballonnetjes van het beloningssysteem uitdelen aan andere leerlingen als die iets liefs voor hem gedaan hebben en krijgen aan het einde van de dag complimenten van iedereen.

Rekenen en spelling moeten vandaag gewoon gedaan worden en ook Nieuwsbegrip geef ik vandaag. Het is rustig voor de leerlingen als de ochtend in ieder geval hetzelfde is. Vanaf half 12 zijn de leerlingen wel toe aan wat anders. Ze hebben hun groepsbeloning behaald en ze hebben gekozen voor ‘de bioscoop’. Oftewel Leerlingen met de stoelen vlak bij het bord, limonade en popcorn en dan een leuke film kijken.
Het is erg gezellig als ze zo allemaal bij elkaar zitten. Het PAD-kind helpt mij met het vragen wat voor soort popcorn ze willen en water of limonade. Terwijl de leerlingen film kijken, ben ik aan het nakijken, de planning voor na de vakantie aan het maken, het instructierooster inplannen, bureaumap actualiseren, want er zijn alweer een hoop gegevens die aangepast moeten worden van de leerlingen, Parnassys aanpassen en de weektaak voorbereiden.

Na de film is het buitenspelen, complimenten geven en spelen. De complimenten vind ik altijd het mooiste stukje van de week. Het PAD-kind glundert door al die complimenten en de leerlingen komen altijd weer met de meest verassende complimenten; “je hebt mooie ogen”, “je bent een goede vriend”, “je houdt je altijd aan de regels” en “je bent echt keihard aan het werk, vorig jaar vond je alles moeilijk en wilde je niet werken, maar dit jaar probeer je het!”

Als de leerlingen weer in de busjes zitten begin ik met het schoonmaken en opruimen van de klas. De tafels, White-boarden schoonmaken en de afwas moet ook gedaan worden natuurlijk! Als ik daarna een lijstje heb gemaakt met alle nieuwe methode werkboekjes en deze uit het magazijn gehaald heb, kan ik aansluiten bij de vrijdagmiddagborrel. Eindelijk gezellig kletsen met de collega’s die ik normaal alleen bij de briefing zie! Om 18:00 ga ik naar huis, vol met ideeën voor na dit weekje rust.

Bedankt voor het lezen!

Sven Berger
Leerkracht groep 6/7

Delen: