Een onbezorgde oude dag

Een onbezorgde oude dag

Den Haag, 18 april 2018

Excellentie, hooggeachte heer Koolmees,

Een doorbraak in de pensioenonderhandelingen is broodnodig. Voor ouderen die de pensioenleeftijd steeds sneller zien stijgen terwijl het werk nu al bijna niet meer gaat. Voor jongeren die überhaupt niet meer geloven dat zij ooit nog met pensioen kunnen.

Zeker zijn van een onbezorgde oude dag. Daar gaat het om.

Wij vinden het goed dat u de sociale partners meer tijd heeft gegeven om tot een pensioenakkoord te komen, want zonder werkgevers en werknemers is het onmogelijk om tot goede oplossingen te komen voor de problemen die er nu zijn rondom pensioen. Tegelijkertijd kunt u – als u inderdaad een akkoord wilt – niet met lege handen bij de sociale partners blijven aankomen. Als dit kabinet niks doet om eerder stoppen met werk mogelijk te maken, dan hebben de onderhandelingen met de sociale partners weinig kans van slagen. Daarom komen we met nieuwe, constructieve voorstellen – zie het als een uitgestoken hand.

Wij bieden daarom bij deze ons plan aan voor een eerlijker AOW.

Zeker zijn van een onbezorgde oude dag. Daar gaat het om. Voor jezelf, en ook voor je ouders en voor je kinderen. Dat is precies wat er nu mis gaat. Mensen die vaak jonger beginnen met werk, moeten nu ook het langste door terwijl ze het kortste van hun pensioen kunnen genieten. Dat is oneerlijk. We zien dat steeds meer mensen in de knel komen. Stratenmakers, verpleegkundigen, politieagenten, brandweermannen en veel anderen kunnen vaak niet door tot de snel stijgende pensioenleeftijd en vallen daardoor uit. Veel jongeren zien met blijdschap dat hun levensverwachting steeds verder stijgt, maar snappen niet dat je ieder jaar dat je extra leeft volledig werkend moet doorbrengen. Je leeft toch niet om alleen maar te werken?!

We gaan over deze plannen graag nader met u en de sociale partners in gesprek.

Wij bieden daarom bij deze ons plan aan voor een eerlijker AOW. Plannen waarmee de AOW betaalbaar blijft, maar waarmee iedereen desgewenst ook eerder (of later) met pensioen kan. Plannen waarmee de stijgende levensverwachting ook zorgt dat je langer kunt genieten van je pensioen. Plannen waarmee een onbezorgde oude dag voor iedereen weer een stuk dichterbij komt.

We gaan over deze plannen graag nader met u en de sociale partners in gesprek.

Hoogachtend,
Lodewijk Asscher

Bijlage –  Aanbieding aan Minister Koolmees om eerder stoppen met werk mogelijk te maken + financiële onderbouwing >

Word lid van onze partij