De school blijft open!

Een kleine school is het centrum van een dorp.

Kinderen spelen samen, ouders treffen elkaar op het schoolplein. Je ziet dat het een dorp bij elkaar houdt. Door heel Nederland verdwijnen er echter steeds meer kleine schooltjes. Grote scholen zijn namelijk ‘efficiënter’. Gevolg: s’ochtends gaan alle kinderen met de auto het dorp uit, en op termijn trekken de jonge gezinnen weg. Die effecten zie je niet terug in de Haagse cijfers, maar ze zijn des te schadelijker.

De school blijft open!

Natuurlijk zijn er ook goede schoolbestuurders, alleen mijn ervaring is dat schoolbesturen vaak kijken naar de kosten per leerling in plaats van naar wat het beste is voor de kinderen, ouders en dorp.

Jan Schuurman Hess - Vecht voor het behoud van kleine dorpsscholen

Goed onderwijs in kleine dorpen

De kwaliteit van onderwijs staat natuurlijk voorop, maar we moeten blijven strijden tegen de dominantie van het efficiency-denken. In het dorpje Westerbroek gaven ze niet op. Ze kwamen in contact met Jan Schuurman Hess. Zijn idee: laat kleine scholen samenwerken, zorg voor goed onderwijs en red het dorp. Ze namen contact op met onze Tweede Kamerfractie over alle bureaucratische belemmeringen waar ze tegen aan liepen. En na wat druk van de PvdA mag de Ligthartschool in Westerbroek nu open blijven. En dat biedt hoop voor al die andere dorpen.

Nieuw leven voor de Ligthartschool in Westerbroek

Lodewijk Asscher
"De juf van de bovenbouw is zwanger; ze is uitgerekend in de zomervakantie. Toen ik in februari in het dorp was had ze het de klas net verteld, nu kon niemand er meer omheen. De kinderen vieren elke echo mee. De regen striemt in Groningen. Er gaat een zelfgemaakte vlag met geverfde gekleurde kinderhanden omhoog bij de Ligthartschool in WesterbroekDe school is te klein geworden maar blijft open.

Toen het bericht kwam dat de school moest sluiten was dat een mokerslag. Woede. Straks alle kinderen met de auto het dorp uit. En welk gezin gaat hier dan nog wonen? Maar ze gaven niet op en kwamen in contact met eenmans-sociale beweging Jan Schuurman Hess. Jan had meegemaakt dat de school in Kats (Zeeland) dicht moest en wat dat deed met een dorp. Zijn idee: we beginnen een vereniging zelfstandige dorpsscholen. Laat kleine scholen samenwerken, zorg voor goed onderwijs en red het dorp.

Kwaliteit voorop maar ook weerstand tegen het efficiency denken. Een lange veldtocht door de bureaucratie leek elke keer te stranden. Alsof er iedere keer een nieuwe drempel werd opgeworpen. Jan klopte aan bij de Kamerfractie, zocht en vond medestanders. Gisteren gebeurde het toch: een brief aan de Tweede Kamer waarin het zwart op wit staat: De Ligthartschool in Westerbroek mag "een onderwijskundig experiment" uitvoeren. Hoop voor andere dorpen. Lees: de school blijft open!

De kinderen trommelden. De ouders en opa's en oma's stonden te glimmen van trots. Na de zomervakantie komt de juf haar baby laten zien op school

word lid

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.

Doe mee en word nu lid!