Wij zijn de arbeidersbeweging, laat je niet vertellen dat het anders is

Wij zijn de arbeidersbeweging, laat je niet vertellen dat het anders is

Foto: Wouter Zaalberg

Door Nelleke Vedelaar op 21 januari 2019 Delen

Meer dan ooit is het aan ons om zij aan zij met de vakbeweging te strijden voor fatsoenlijk loon en sociale zekerheid.

Lieve partijgenoten, onze partij, de sociaaldemocratie, dat is voor mij als familie. Wij horen bij elkaar. Komen op voor elkaar. Helpen elkaar. En wie wij óók zijn, wij geven een stem aan mensen die zeker willen zijn: van een vast en fatsoenlijk inkomen, een betaalbaar huis, zorg die ook daadwerkelijk zorgt voor mensen en van eerlijke kansen voor alle kinderen.

Die idealen, en dat idee van familie, dat blijft mij inspireren. Zo ontmoette ik onlangs Marietje. Ik was te gast in het huis van haar zoon Erik en schoondochter Simone en mocht naast Marietje plaatsnemen aan de enorme eettafel van het gezin van de Westerlo. Daar zaten ze, Oma Marietje… en 8 pleegkinderen die in een veilig en warm gezinshuis, liefdevol opgevangen worden.

Een negende jongere was onlangs aan het gezin toegevoegd. Een jongen, die in de knel was geraakt omdat hij op straat kwam te staan toen de regels in het zorgsysteem niet langer op hem van toepassing waren. Het grote gezin van Erik en Simone ging in overleg: twee van de kinderen besloten: wij kunnen wel een kamer delen en zo kwam er een kamer vrij om ook deze jongen op te vangen en een veilige plek te geven. Eerlijk delen, om het leven van een ander beter te maken.

Zonder financiering in dit geval, en zonder bureaucratie: gewoon omdat dat is wat je doet als er iemand in de kou staat.
Erik van de Westerlo weet niet anders dan dat dit gewoon is wat je doet. Het is een manier van leven die hem door zijn vader en moeder is meegegeven. Na het eten vertelde zijn moeder Marietje me over vroeger. En over hoe een vriend van Erik, die door verwaarlozing niet langer bij zijn eigen ouders kon wonen, werd opgenomen in haar gezin. Ik kan wel naar tante Marietje. En zo gebeurde het. Hij groeide op als een broer van Erik.

Van vergoedingen of een status voor pleeggezinnen was toen nog geen sprake. Maar Marietje stuurde een brief naar de minister president: Joop den Uyl. Die kennen we. Van onze familie. En daarmee zorgde Marietje ervoor dat ook pleeggezinnen ondersteuning kregen.

Erik, Marietje… Sta eens even op. Want ze zijn hier aanwezig. Erik, wat doe je dat mooi, in de voetsporen van je vader en je moeder. Marietje, wat hebben jullie prachtig laten zien hoe een ware familie zorgt voor elkaar en voor anderen.

Wij, wij zijn de arbeidersbeweging. Laat je niet vertellen dat het anders is. We zongen niet voor niets vanmorgen al uit volle borst de internationale. Want tegen diegenen die zeggen: de sociaaldemocratie is klaar, verleden tijd, zeg ik: let op! Laat je niet in slaap sussen! Kijk naar al die mensen in schijnconstructies, kijk naar verzorgenden die in 0-urencontracten worden weggestopt. Naar flexwerkers en verplichte ZZP-schijnconstructies. Zij zullen een arbeidersbeweging blijvend nodig hebben, zij hebben ons nodig!
Maar ondertussen… Ondertussen vieren de multinationals feest. Winst, alleen maar platte winst, dát is hun drijfveer. Hun core bussines: het ontduiken van belasting, en aandeelhouders bepalen de koers, over de ruggen van de werknemers. En het wordt ze gegeven. Het wordt ze gegeven door dit kabinet.

Een geweldig voorbeeld van iemand die streed tegen die grotere machten, niet opgaf en bleef staan voor eerlijke werk, is natuurlijk Sytze.

Sytze, voor wie hem niet kent, was fietskoerier voor Deliveroo. Hij pikte het niet dat hij in een schijnconstructie, zonder fatsoenlijke verzekering en zonder zekerheden aan de slag moest. Met steun van ons allemaal, daagde Sytze Deliveroo voor de rechter. Helaas toen nog zonder succes.

Maar de strijd ging door. En dankzij de FNV, werden de fietskoeriers afgelopen week alsnog in het gelijk gesteld door de rechter. Een prachtige overwinning en hét bewijs dat politieke actie en strijd zin heeft. Maar we zijn er nog niet. Gijs in de Tweede Kamer en Agnes in het Europees parlement, wij allemaal moeten blijven strijden voor aangepaste wetgeving zodat mensen zeker kunnen zijn van een vast inkomen, van sociale zekerheid en ontslagbescherming.
Elke strijd begint met de strijd van een één. De strijd die gesteund wordt en groter wordt gemaakt. Sytse deze strijd begon met jou en jij verdient een daverend applaus, Sytze waar ben je?

Dan bijzondere aandacht voor de Eethoek in Almelo. In ons midden zijn Monique en Stephan van Baaren, initiatiefnemers van de Eethoek, waar vier maal per week gekookt wordt voor mensen die zelf niet elke dag een goede maaltijd kunnen betalen.
Monique en Stephan doen dat niet omdat ze zelf zoveel geld te besteden hebben. Nee, ze zetten zich in omdat ze weten wat het is om elke dag opnieuw de eindjes aan elkaar te moeten knopen.
Vier keer per week ontmoeten zij de mensen voor wie de prijzen in de supermarkt al vóór de BTW-verhoging veel te hoog waren.

Voor wie elke dag een gezonde maaltijd niet vanzelfsprekend is. Laat staan een uitje voor je kinderen, laat staan een weekje weg in de zomervakantie.
En daarom staat het leven van Monique en Stephan in het teken van deze mensen. Omdat ze niet weg willen kijken. Omdat het broodnodig is.
Vandaag kunnen we allemaal bijdragen. Vorig jaar organiseerden Monique en Stephan een eerste vakantieweekje voor een kleine groep gezinnen. Dat willen ze dit jaar weer doen. En dat kan met onze steun.

De opbrengst van de boekenclub en van de kunstveilig vandaag dit gaat naar de vakantieweek van de Eethoek. Help als je dat nog niet gedaan hebt en als je daartoe in staat bent. Heel veel dank voor het ongelofelijk mooie werk dat jullie doen!

Beste mensen, lieve partijgenoten, ik maak zo het podium vrij voor onze Frans Timmermans.
Maar voor ik dat doe een laatste hartenkreet van mij. We staan voor belangrijke verkiezingen. En bij deze verkiezingen komt het niet alleen aan op eerlijk delen, maar ook op eerlijk zijn.
We kijken al maanden naar het toneelstukje van Rutte III. Gesoebat over het klimaatbeleid. Het gaat niet snel genoeg of ten koste van gewone mensen. Maar wat de VVD en D66 er niet bij vertellen is dat juist hun kabinet in de weg staat. Zij kiezen ervoor om de grote multinationals te ontzien bij hun klimaatbeleid. Zo kennen we ze weer. En, ja, dán gaat het inderdaad niet snel genoeg. Én ja, zó zijn gewone mensen de dupe.
Zij kiezen ervoor om grootverdieners nog rijker te maken, over de ruggen van werknemers. Zij kiezen ervoor ziekenhuizen failliet te laten gaan in plaats van de marktwerking in de zorg te stoppen!
Zij kiezen ervoor om weg te lopen van een eerlijk pensioensakkoord.

En dat is, waarom verkiezingen ertoe doen. Ze gaan over waar wij voor staan. Graag vraag ik jullie aandacht voor onze mensen in de provincies. Want er staat er wat op het spel. En niet alleen de meerderheid in de Eerste Kamer, maar de vraag: wie neemt verantwoordelijkheid voor betaalbaar wonen, een eerlijke energierekening, voor fatsoenlijk werk en bereikbare dorpen en steden. Wie neemt het op voor onze mensen!
Deze mensen gaan voorop in de strijd, geef een groot applaus (en kom allemaal het podium op).
Zij zetten zich in voor extra banen. Voor eindelijk een eerlijke behandeling van de mensen in het aardbevingsgebied. Voor sport en cultuur voor iedereen. Zij zetten zich in voor vele extra betaalbare woningen. Voor schone lucht en een eerlijke energierekening. Voor goed openbaar vervoer voor iedereen en eerlijk en zeker werk voor buschauffeurs. Voor het beste onderwijs voor ieder kind.

Marijke Roskam voor Friesland
Isolde den Haring (samen met lijsttrekker Tjeerd van Dekken) voor Groningen
Hendrikus Loof (samen met lijsttrekker Cees Bijl) voor Drente
Annemieke Wissink voor Overijssel
Peter Kerris voor Gelderland
Dania Al-Obaidi (samen met lijsttrekker Willem de Jager) voor Flevoland
Anita Pijpelink voor Zeeland
Rob van Muilekom voor Utrecht
Eric Geurts voor Limburg
Adnan Tekin voor Noord-Holland
Anne Koning voor Zuid-Holland
En Martijn de Kort (samen met lijsttrekker Stijn Smeulders) voor Brabant.

Dit zijn de mensen die voorop gaan in de strijd! En wij doen met ze mee. De campagne… begint.. vandaag!!
Beste mensen, dan is het nu echt tijd om het podium vrij te maken voor onze man in Europa. De man die jouw stem laat horen in 6 verschillende talen én in het Limburgs. De man die de straat op gaat namens alle sociaaldemocraten in Europa. Geef hem een daverend applaus: Frans Timmermans!

Wil jij het verschil maken? Kom campagne voeren!