Teken ook voor vast werk

Ik ben voor zeker en vast werk

Foto Shutterstock / Cineberg

Teken voor vast werk

Veel werkgevers delen voor vast werk alleen nog maar tijdelijke contracten uit. Onnodig. En onverstandig. Want wat rechtse economen, VVD of D66 ook beweren: flexibilisering is geen natuurverschijnsel. Het is een keuze. Gelukkig beginnen steeds meer bedrijven in te zien dat hun werknemers gelukkiger worden en beter presteren wanneer ze het vertrouwen krijgen van hun werkgever. En vertrouwen, daar hoort een vast contract bij.

Teken voor vast werk. Dan gaat Gijs van Dijk, nummer vijf op de concept-kandidatenlijst van de PvdA, straks op bezoek bij VNO-NCW baas Hans de Boer. Met jullie handtekeningen.

Teken de petitie

We zijn er nog lang niet. Na Spanje heeft Nederland de meeste flexwerkers van Europa. En zo lang Hans de Boer en zijn vereniging voor werkgevers meer flexwerk en minder zekerheid voor werknemers wil, valt er nog veel werk te verrichten. Laat zien dat een vast contract geen luxe is, laat zien dat ook jij vindt dat niemand wakker moet liggen over de zekerheid van een baan.

Doe mee, en laat zien dat zekerheid van werk geen luxe is, maar een recht.

Lees de brief van Gijs van Dijk

Beste mijnheer De Boer,

Joris is 28 jaar en werkt sinds zijn 21e via een uitzendbureau bij een afvalverwerker. De eerste zes jaar als belader en sinds een jaar chauffeert hij er ook bij. Hij werkt veel over en doet er alles aan om een vast contract te krijgen. Hoe goed hij zijn werk ook doet, grote kans dat zijn werkgever straks kiest voor een goedkopere kracht. Joris zijn situatie is helaas niet bijzonder. De afgelopen jaren heb ik veel jonge mensen ontmoet die graag willen werken na een opleiding, maar van baan naar baan moeten hoppen om een inkomen en leven op te bouwen. Werken doen ze natuurlijk voor voldoende loon, maar ze missen respect en waardering op het werk. Ze voelen zich letterlijk wegwerpwerknemers.

In 2014 noemde u een vast contract een leugen, mijnheer De Boer. U noemde het schijnzekerheid. En als de rechtse partijen in de Tweede Kamer hun zin krijgen, dan zal u helaas ook gelijk krijgen. Partijen als VVD en D66 willen morrelen aan het ontslagrecht, zodat het makkelijker wordt om mensen de laan uit te sturen. Of om nog meer tijdelijke contracten aan te bieden, zodat ze elke keer van onzekerheid in onzekerheid vallen. Helemaal bont maakte mevrouw Baarsma van de Rabobank het afgelopen week: zij luidde het jaar in met haar oproep om het vaste contract helemaal af te schaffen en te vervangen door een vijfjarig contract. Want dan, vindt ze, dan staat er tenminste druk op werknemers om zich te blijven ontwikkelen.

Ik denk dat Joris heel graag zekerheid wil over zijn baan, morgen en volgend jaar. Niemand wil zichzelf continu de vraag hoeven stellen of hij over een half jaar nog inkomen heeft. Niemand wil zich zorgen maken over het betalen van de boodschapen en huur. Niemand zou wakker moeten liggen van dat soort vragen. Joris niet, U niet, niemand. Maar het is helaas wel de realiteit. Misschien niet voor u, maar wel voor Joris en met hem vele anderen.

Veel werkgevers delen voor vast werk alleen nog maar tijdelijke contracten uit. Onnodig. En onverstandig. Want flexibilisering is geen natuurverschijnsel, zoals onze lijsttrekker Lodewijk Asscher al zei. Het is een keuze. Gelukkig beginnen steeds meer bedrijven in te zien dat hun werknemers gelukkiger worden en beter presteren wanneer ze het vertrouwen krijgen van hun werkgever. En vertrouwen, daar hoort een vast contract bij.

Ik ga de komende maanden in gesprek met al die mensen die graag een vast contract willen. Ik ga in gesprek met bedrijven die wel dolgraag vaste contracten geven. Om te laten horen dat een vast contract, zoals Joris dat graag wil, geen luxe is. Ik kom over een maand of twee graag naar uw toren in Den Haag om u te overtuigen. Met de handtekeningen en verhalen van mensen net zoals Joris.

Uw voorganger, Bernard Wientjes, zei al: "Niet alleen voor werknemers, ook voor werkgevers werkt een vast contract vaak prettiger. Ondernemers willen mensen op een normale manier aan zich kunnen binden." Dus dat overtuigen zou moeten lukken.

Ik wens u een fijne zondag!

Gijs van Dijk

Stuur Gijs op pad!

Weet jij een bedrijf waar ze hun werknemers wel meer mogen waarderen? Waar vaste contracten verdwenen zijn? Of ken je juist een bedrijf dat vasthoudt aan de vaste baan, zoals Movares? Stuur Gijs op pad!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Teken de petitie!

Teken voor vast werk. Dan gaat Gijs van Dijk, nummer vijf op de kandidatenlijst van de PvdA, straks op bezoek bij VNO-NCW baas Hans de Boer. Met jullie handtekeningen.