Stop de bezuinigingen op medische, alfa- en gammastudies

Deel deze actie

Stop de bezuinigingen op medische, alfa- en gammastudies.

Op 1 juli spreekt de Tweede Kamer over de herziening van de bekostiging van het hoger onderwijs en onderzoek. En dat is belangrijk, want er staat nogal wat op het spel.

Naar aanleiding van het advies van de Commissie Van Rijn is de regering van plan miljoenen over te hevelen van de medische, alfa- en gammastudies naar de bèta-technische universiteiten en faculteiten van brede universiteiten.

Natuurlijk is ook bij technische universiteiten meer geld nodig. Maar dit mag niet ten koste gaan van medische, alfa- en gammastudies! Daarmee los je geen problemen op, maar verplaats je ze alleen maar.

De mogelijke gevolgen zijn enorm: de bezuinigingen op alfa/gamma/medische studies lopen op tot wel 100 miljoen. Met potentieel honderden ontslagen tot gevolg. Dit alles dreigt ten koste te gaan van kwaliteit en toegankelijkheid, zo waarschuwt ook de VSNU.  Ons hoger onderwijs en onderzoek verdienen investeringen, geen bezuinigingen.

Al meer dan drieduizend mensen hebben de petitie ondertekend.

Teken daarom deze petitie

In samenwerking met:

Teken de petitie

Tegen extra bezuinigingen op medische, alfa- en gammastudies. Voor investeringen in ons hele hoger onderwijs en onderzoek.

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.

Doe mee en word nu lid!