Anoniem solliciteren

Gelijke kansen, ook bij sollicitaties

Deel deze actie

Eindeloos sollicitatiebrieven versturen, maar nooit eens uitgenodigd worden voor een gesprek. Alleen omdat je Mohammed of Zeynep heet of omdat je leeftijd net niet meezit. De PvdA vindt dit onacceptabel. Wij staan voor een samenleving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, wat je afkomst, geslacht of leeftijd ook is. Daarom willen wij met jouw steun anoniem solliciteren de norm maken bij de overheid.

Steun onze strijd

Discriminatie op de arbeidsmarkt is een groot probleem. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Mohammed minder vaak wordt uitgenodigd voor een gesprek dan Jan, ook al hebben ze dezelfde kwalificaties. Ook leeftijd en geslacht kunnen een negatieve invloed hebben op sollicitaties. In verschillende gemeentes en provincies hebben PvdA-fracties het initiatief genomen om een proef te starten met anoniem solliciteren. Sollicitanten worden op deze manier alleen beoordeeld op hun kwaliteiten en niet op hun achtergrond, geslacht of leeftijd. Dit gaat de PvdA echter nog niet snel genoeg. Wij willen dat anoniem solliciteren overal wordt ingevoerd bij de overheid.

Lokale resultaten

Verschillende gemeentes en provincies draaien inmiddels proef. De gemeente Den Haag heeft onlangs besloten om na een succesvolle proef anoniem solliciteren definitief in te voeren. De resultaten lieten namelijk zien dat er drie keer zoveel sollicitanten met een migrantenachtergrond werden aangenomen. Ook Zwolle, Arnhem, Utrecht, Den Bosch zijn inmiddels een proef gestart, net als de provincies Limburg en Overijssel. Maar in de overige gemeentes en provincies valt nog genoeg te doen!

Roep jouw gemeente op

Wat jij kunt doen

Het invoeren van anoniem solliciteren kost niet veel moeite. Anoniem solliciteren staat niet alleen in ons concept-verkiezingsprogramma, maar is mede door de PvdA ook al ingevoerd in verschillende gemeentes en provincies. Wij vinden dit echter nog niet snel genoeg gaan: Wij zijn van plan om door het hele land moties in te dienen die anoniem solliciteren definitief bij alle gemeentes en provincies moet in voeren. Het is dus tijd om samen in actie te komen. We moeten ervoor zorgen dat niemand meer om dit probleem heen kan. We kunnen met jouw steun op zowel lokaal als landelijk niveau bestuurders onder druk zetten om anoniem solliciteren daadwerkelijk in te voeren. Teken daarom de petitie!

Vraag en antwoord

Wat is arbeidsmarktdiscriminatie? Hoe groot is het probleem? En werkt anoniem solliciteren echt? Lees alles hierover op de vraag en antwoord-pagina