Partij van de Arbeid

Onze resultaten

We brengen de economie op orde en maken de verzorgingsstaat klaar voor de toekomst.

Meer weten over hoe we dit bereiken?

Ontzie ouderen bij aanpak scheefwonen

Foto Flickr / CorporatieNL

Ouderen die eigenlijk te veel inkomen hebben voor een sociale huurwoning moeten niet opgezadeld worden met een extra huurstijging. Het is onredelijk en oneerlijk om van mensen die vaak al tientallen jaren in hetzelfde huis wonen en het toch al niet breed hebben, te verwachten dat zij verhuizen naar een duurdere woning of een koophuis. Ik wil dat minister Blok deze groep ouderen ontziet bij het doorvoeren van extra huurverhogingen om het scheefwonen aan te pakken.

Laagste inkomens profiteren het meest van hervorming kindregelingen

Foto Flickr / Elvin

De laagste inkomens zijn het meest gebaat bij de nieuwe kindregelingen van minister Asscher. Ze gaan er gemiddeld genomen bijna 1000 euro per jaar op vooruit, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Mensen met een doorsnee of lager inkomen, gaan er allemaal in inkomen op vooruit.

Komt na de Poolse loodgieter de Indiase ICT-er?

Foto pixabay / tpsdave

Bij vrije handel doet ieder land waar het goed in is, dat is de simpele logica achter globalisering. Als de hele wereld je markt is, groeit de welvaart en zijn we allemaal beter af. Dit is helaas niet de realiteit. Kledingfabrikanten zoeken het putje op wat betreft arbeidsbescherming en komen daarmee uit in landen als Bangladesh. Vrije handel zonder regels leidt al snel tot uitbuiting van werknemers in zwakke staten en oneerlijke concurrentie voor werknemers in het westen. Lees verder op europa.pvda.nl >

Te strenge Fraudewet vorig kabinet wordt versoepeld

Fraude met uitkeringen ondergraaft ons sociale zekerheidsstelsel. Dat is immers op solidariteit gebaseerd. Bovendien komt het geld door fraude niet terecht bij de mensen die 't het hardst nodig hebben. Maar de door het vorige kabinet (VVD, CDA en gedoogpartner PVV) ingevoerde Fraudewet sloeg veel te ver door: mensen die door de bomen het bos niet meer zagen of een formuliertje te laat invulden, werden zonder pardon gestraft met torenhoge boetes. Deze boetes liepen regelmatig op tot en met duizenden euro's. Nadat de Partij van de Arbeid destijds al tegen de wet stemde, heb ik mij stevig ingezet voor versoepeling ervan.  En met succes: afgelopen vrijdag stuurde minister Lodewijk Asscher de wetswijziging naar de Tweede Kamer.

Red de persvrijheid in Turkije

Foto / PixaBay

Opnieuw een zorgelijk bericht over de persvrijheid in kandidaat EU-lidstaat Turkije. Tegen twee journalisten van de onafhankelijke krant Cumhurriyet is door de Turkse justitie een levenslange gevangenisstraf geëist. De PvdA is geschokt en heeft hierover Kamervragen gesteld aan minister Koenders. Wij willen dat hij dit in de EU aan de orde stelt en de Turkse ambassadeur om opheldering vraagt.