Partij van de Arbeid

Verkiezingen

Afmaken waarmee we begonnen zijn: Nederland sterker en socialer blijven maken. Bekijk onze spot voor de Provinciale Statenverkiezingen op 18 maart 2015.

Bekijk onze spot >

Deel je ervaringen

Sinds 1 januari is er veel veranderd in de langdurige zorg. Deze wordt in de buurt geregeld, dichtbij en persoonlijk. Op deze website lees je er alles over en kun je je persoonlijke ervaringen doorgeven.

Ga naar de website >

KLM is van nationaal belang

De KLM is van groot belang voor de positie van Schiphol als doorvoerluchthaven, voor de Nederlandse economie en voor de werkgelegenheid. Een zelfstandige positie van KLM, binnen Air France-KLM is beter voor Schiphol, de Nederlandse economie en de Nederlandse werknemers van KLM. De PvdA vindt daarom dat het financiële beheer van KLM in Nederland bij KLM moet blijven.

Dag van de privacy

Foto Flickr / PvdA

Vandaag is de dag van de privacy. Dankzij de vele onthullingen, door klokkenluiders en journalisten, weten we inmiddels hoe erg onze privacy wordt aangetast. Aangetast door overheden en bedrijven. Nu is privacy een mensenrecht en een burgerrecht, maar weten wij nog wel waarom privacy belangrijk is? En wat doen wij als Partij van de Arbeid daaraan?

Grieken niet de rug toekeren

De PvdA feliciteert Syriza met haar indrukwekkende overwinning. Wat ons betreft blijft Europa ook na deze verkiezingen samen met Griekenland en binnen de Euro werken aan een oplossing voor de Griekse problemen. De PvdA vindt dat het herstel van de Griekse overheidsfinanciën in de nabije toekomst sterker verbonden moet zijn aan hervormingen en investeringen die de economie versterken. De Grieken, die sinds 2009 zwaar te lijden hebben gehad onder de economische crisis en de ineenstorting van hun economie, moeten wij nu niet de rug toe keren maar perspectief bieden.

Leg gewetenloos beleggen aan banden

Foto Flickr / snorski

De Partij van de Arbeid wil de excessen van 'private equity' uitbannen. Er moet een einde komen aan het gewetenloze handelen van het snelle geld. Aan investeerders die oer-Hollandse bedrijven als Hema volpompen met schulden en in de problemen brengen, die hele mediaconcerns zoals NRC bedreigen en de kinderopvangvoorziening (Estro) in gevaar brengen. Bovendien wordt belasting met ingenieuze constructies veelal ontweken, zodat deze bedrijven geen fair share bijdragen aan de samenleving en de kosten afwentelen op de maatschappij. Vandaag heb ik aangekondigd een hoorzitting over private equity te organiseren in de Tweede Kamer.

Verbeterd en toegankelijk hoger onderwijs

De PvdA fractie in de Eerste Kamer heeft unaniem voor het voorgestelde studievoorschot gestemd. Zij ziet overtuigende voordelen in het wetsvoorstel van minister Bussemaker. De aanvullende beurs is er voor de studenten die het echt nodig hebben én er is extra geld om ons hoger onderwijs te verbeteren. Ook krijgen studenten ruim de tijd om hun schuld naar draagkracht af te lossen. Zo verbeter je het hoger onderwijs en blijft het voor iedereen toegankelijk. Dat neemt niet weg dat we nog een aantal vragen hebben gesteld over onder andere de toegankelijkheid van hoger onderwijs en de situatie van studenten in bijzondere situaties.