Partij van de Arbeid

Word nu lid

Samen bepalen de leden de koers van de Partij van de Arbeid. En samen bereiken we meer dan ieder voor zich, en kunnen nog beter werken aan een sterker en socialer Nederland.

Lees ons ledenblad Rood

Ledenblad Rood (pdf) staat dit keer in het teken van internationale politiek. Bert Koenders over de indrukwekkende stapel dossiers die hij op zijn bureau aantrof. De drijfveren van Roelof van Laar. Idealen in een veranderende wereld volgens Kirsten Meijer.

Drie jonge PvdA'ers die internationaal actief zijn. Het tijdperk van de vluchteling. De wereld van het snelle geld. Twee opiniestukken over het beoogde vrijhandelsverdrag tussen VS en EU. Columns van Diederik Samsom en Hans Spekman, en nog veel meer.

De beste zorg voor een eerlijke prijs

Foto Shutterstock / Dieter Hawlan

De beste zorg voor een eerlijke prijs. Waarbij een ruim en divers aanbod bestaat om uit te kiezen. Dat is wat de Partij van de Arbeid wil in onze gezondheidszorg. Met dat uitgangspunt is de afgelopen dagen ook stap voor stap gewerkt aan een oplossing nadat de Eerste Kamer afgelopen dinsdag het wetsvoorstel verwierp waarin verzekeraars meer mogelijkheden krijgen om te selecteren in welke zorg zij inkopen.

Mooi nieuws: te strenge Fraudewet aangepast

Foto Shutterstock / David Evison

Op 1 januari 2013 trad de 'Fraudewet' in werking, een erfenis van het vorige kabinet (CDA, VVD en gedoogpartner PVV) met als doel fraude in de sociale zekerheid stevig aan te pakken. De PvdA stemde toen tegen die wet. We zijn uiteraard voor het bestraffen van fraude (dat tast het draagvlak en daarmee de financiering van ons sociale zekerheidsstelsel aan), maar vonden dat de beoogde wet daarin doorschoot. Dat ook mensen die zich vergissen of door de bomen het bos niet meer zien, door die wet geconfronteerd zouden worden met hoge boetes. Dat blijkt nu in de praktijk ook het geval te zijn. Minister Asscher heeft in een debat deze week aangegeven de wet te zullen versoepelen. En dat is winst.

Kom met ‘discriminatie-vinkje’ bij aangifte

Foto Flickr / PvdA

De mogelijkheid om aangifte te doen tegen discriminatie moet sterk verbeteren. Daarvoor heb ik vaker gepleit, en ik doe het opnieuw nu uit onderzoek blijkt dat geweld tegen moskeeën onverminderd groot is. Discriminatie jegens moslims moet niet langer als ‘agressie’, maar gewoon als discriminatie aangevinkt kunnen worden op het aangifteformulier. Net zoals dat ook bij homodiscriminatie en antisemitisme moet gebeuren. Agenten moeten aangiftes professioneel opnemen. Al te vaak moest ik zelf afreizen richting een lokaal politiebureau, om ter plaatse in het land moslims te helpen afhoudende agenten zover te krijgen dat de aangever aangifte 'mag' doen.

Erkenning Palestina om het vredesproces positief te beïnvloeden

Foto Flickr / PvdA

De PvdA in het Europees Parlement is voorstander van de erkenning van de staat Palestina. De cyclus van geweld en terreur moet doorbroken worden. Om een tweestatenoplossing dichterbij te brengen, zijn meer gelijkwaardige machtsverhoudingen tussen de gesprekspartners noodzakelijk. Erkenning van de staat Palestina kan op die manier bijdragen aan een zinvolle hervatting van vredesonderhandelingen met een beter perspectief op een akkoord.

Quotumwet: méér banen voor méér mensen

Vandaag nam de Tweede Kamer met grote meerderheid de 'Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten' aan, kortweg de Quotumwet. Dat is goed nieuws voor de mensen die erdoor aan het werk kunnen. Mensen die net als iedereen in, met en door hun werk vooruit willen komen in het leven, maar daar net even wat meer (of een heleboel meer) hulp bij nodig hebben: mensen met 'afstand tot de arbeidsmarkt' vanwege een beperking.