Partij van de Arbeid

Vereniging

De PvdA is meer dan een politieke partij. Zij vormt een bruisende vereniging waar onze leden en vrijwilligers in het hele land met hart en ziel werken aan een sterker en socialer Nederland.

Onze resultaten

We brengen de economie op orde en maken de verzorgingsstaat klaar voor de toekomst.

Meer weten over hoe we dit bereiken?

Opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers

De PvdA wil dat mensen niet op straat zwerven en dat mensen die terug moeten naar hun land van herkomst daadwerkelijk terug gaan. Het nieuwe plan voor zes opvanglocaties is een belangrijke stap in de goede richting. Mensen kunnen daar een tijd lang zonder voorwaarden verblijven. Er wordt beter gewerkt aan terugkeer. Mensen die er buiten hun schuld niet in slagen terug te keren worden niet langer op straat gezet. Door dit plan gaan minder mensen door de stad zwerven en keren meer mensen terug naar het land van herkomst. Dat is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Doorstroom in onderwijs voorkomt ‘had ik maar…’

Niet elk kind weet met twaalf jaar al wat hij of zij wil worden en welke opleiding daarvoor nodig is. Toch vragen wij dat van hen. We plakken in groep 8 van de basisschool een schooltype op elk kind: jij bent een vmbo-beroeps-kind, jij een havo-kind. Dit label krijgen kinderen er steeds lastiger weer af, als blijkt dat ze toch een hoger niveau aankunnen. Onderwijs is de motor van de emancipatie en de verheffing. Daarom moet de weg naar een hoger niveau gemakkelijker worden, om te voorkomen dat we later denken: ‘had ik maar…’ of ‘was er maar iemand geweest die…’.

Tempo maken met bestrijden arbeidsmarktdiscriminatie

Discriminatie is kwalijk en strafbaar. Het moet met kracht worden bestreden, of het nu plaatsvindt op de arbeidsmarkt of in de vorm van antisemitisme, tussen autochtoon en allochtoon of tussen allochtonen onderling. Talentvolle jongeren kunnen door discriminatie worden beperkt in hun toekomstmogelijkheden. Dat mogen we nooit accepteren en de PvdA zal dit altijd bestrijden. De PvdA staat pal voor gelijke kansen voor iedereen.

Veel hogere boetes voor voedselfraude

Foto Wikipedia / Richard W.M. Jones

Dankzij de PvdA komen er hogere boetes voor het gerommel met voedsel. Frauderende bedrijven zijn vaak grote jongens die moedwillig frauderen met voedsel om zo een beetje extra winst te maken. Daardoor komt de voedselveiligheid in gevaar en weten mensen niet meer wat ze eten. Deze bedrijven kun je alleen afschrikken met een boete die ook echt pijn doet. Daarom ben ik blij dat een meerderheid in de Kamer mijn voorstel steunde om de boetes te vertienvoudigen.

Beloning bestuurders meer dan symbool

Foto Flickr / snorski

Beloningen van bestuurders in het bedrijfsleven moeten weer normaal worden. De beloningsverschillen tussen de top en de gewone werknemers op de werkvloer zijn buitensporig groot geworden, de verhoudingen zijn volledig uit het lood geslagen. Het is tijd om het evenwicht tussen top en werkvloer te herstellen. Dat zorgt voor bedrijven waar werknemers werken die weer trots kunnen zijn op hun bedrijf en die het goede voorbeeld krijgen van hun leiders. Dat vraagt de maatschappij. Mensen zijn het zat. Dat schrijven John Kerstens en ik in een opiniestuk in het Dagblad van het Noorden.