Partij van de Arbeid

Denk mee

Heb jij ideeën over bijvoorbeeld Europa of duurzaamheid, en wil jij je expertise delen? Neem eens een kijkje bij een van onze netwerken.

Naar onze netwerken >

Word nu lid

Samen bepalen de leden de koers van de Partij van de Arbeid. En samen bereiken we meer dan ieder voor zich, en kunnen nog beter werken aan een sterker en socialer Nederland.

Voor hen, en voor ons

Foto Wikipedia / Liftarn

We hebben ze allemaal op het netvlies staan. De overvolle trein op een station in Macedonië, de vader die met een baby uit een zinkende boot wordt gered, de jongemannen die vruchteloos achter vrachtwagens aanrennen bij Calais. De situaties worden steeds schrijnender. Het is tijd voor een gezamenlijke aanpak waarbij Europese landen via een via een vaste verdeelsleutel ieder een deel van de toegelaten migranten moeten opnemen. Dat schrijven Attje Kuiken en ik in een opiniestuk in NRC Next.

Initiatiefnota tegen agressieve opkoopfondsen

Foto Flickr / PvdA

De PvdA wil paal en perk stellen aan de schadelijke praktijken van zogenaamde Private equityfondsen. Deze opkoopfondsen laden bedrijven vol met schulden en trekken ze financieel leeg via superdividenden volgens het Angelsaksische aandeelhoudersmodel. De PvdA wil de werknemers en samenleving beschermen tegen dit sprinkhanengedrag.

In de initiatiefnota ‘Private equity: einde aan de excessen’ (pdf), die de PvdA vandaag presenteert, worden daartoe twaalf voorstellen gedaan.

Juist wel regels nodig ter bescherming werknemer

Foto Shutterstock / SergeBertasiusPhotography

Regelgeving is in veel gevallen geen hinder, maar biedt mensen in Europa bescherming. Bescherming als consument, als werknemer en als burger. Daarom moet het proces van betere regelgeving doen wat het zegt: betere en dus ook meer doeltreffende regelgeving voorop stellen, en niet simpelweg regels die door bedrijven als lastig worden ervaren schrappen of blokkeren. Dat schrijf ik samen met Dennis de Jong (SP) en Catelene Passchier (FNV) in een opiniestuk in Trouw.

In memoriam Egon Bahr

Foto Wikipedia / Lesekreis

In Duitsland, en met name door de onze zusterpartij de SPD, is geschokt en met grote droefheid gereageerd op het overlijden van Egon Bahr. Tot op hoge leeftijd was deze sociaal democratische politicus actief op het terrein dat hem het meest na was: de Oost-West verhoudingen. Door Jan Marinus Wiersma, Internationaal Secretaris 1987-1999.