Partij van de Arbeid

Samen één

Het is een van de grootste opdrachten van deze tijd: zorgen dat onze samenleving veiligheid en vrijheid blijft bieden aan iedereen. Dit land is samen één.

Bekijk de video van o.a. Diederik Samsom, Lilianne Ploumen en Ahmed Marcouch en deel de boodschap.

Doe mee >

Word lid

Word nú lid en ontvang twee keer het magazine Politiek, een maandblad dat geheel gewijd is aan politiek.

Word nú lid >

Strijd aanbinden met tweedeling

De sociaaldemocratie is opgericht om de volkswijsheid 'Wie voor een dubbeltje geboren is, kan nooit een kwartje worden' te logenstraffen. We mogen prat gaan op een succesvolle strijd. De afgelopen decennia zijn er door onze inspanningen spectaculaire resultaten geboekt. Wie kent niet de voorbeelden van de eerste zoon of dochter uit het gezin die ging studeren en een mooie baan kreeg. De kinderen die dankzij hun eigen inzet en door de kansen die ze kregen, het arme milieu van hun ouders ontvluchtten en hun dromen en ambities konden waarmaken. Het verhaal van verheffing en emancipatie, van kansen bieden, het is ons verhaal. Ons ideaal.

Maar dat ideaal van een samenleving, waarin mensen uit alle sociale milieus in staat zijn de grenzen te doorbreken en zich met elkaar verbonden voelen, staat onder druk. De verbondenheid lijkt te eroderen. Het is meetbaar: het Sociaal Cultureel Planbureau toonde aan dat er een hardnekkige scheiding dreigt te ontstaan tussen een kansarme onderlaag en een bovenlaag met alle mogelijkheden. Maar indringender: het is voelbaar. Steeds meer ouders verliezen de hoop dat hun kinderen het beter krijgen dan zij. Dat gevoel slaat het optimisme uit het leven, uit de samenleving. Als dat gevoel manifest wordt, verliezen we de strijd. Dan wordt de kloof onoverbrugbaar.

En dat mogen we nooit laten gebeuren, betoogde ik zondag tijdens onze Politieke Ledenraad. Lees verder voor m'n hele toespraak.

'Retourpremie' voor gebruikte spullen

Foto Wikipedia / blahedo

Als je gebruikte kleding, speelgoed, blikjes of andere spullen inlevert moet je een ‘retourpremie’ krijgen, bijvoorbeeld korting op een nieuw product of spaarpunten voor cadeaus. Op die manier kunnen we meer inzamelen en meer recyclen. Als mensen wat terug krijgen voor hun gebruikte spullen worden ze zich bewust van de waarde die het nog heeft en zetten we stappen naar een groenere en duurzamere economie. Ik heb staatssecretaris Mansveld verzocht uit te zoeken bij welke materialen een retourpremie kan bijdragen aan een duurzamere economie.

Niets symbolisch of ridicuul aan investeren in jongeren

Foto Flickr / naturales71

Duizenden Afrikaanse jongeren stapten afgelopen maanden op gammele bootjes op zoek naar een beter bestaan. De droom die ze hadden om een betere toekomst in Europa op te bouwen eindigde voor honderden van hen in de Middellandse Zee. Diegenen die Europa wel bereiken zien we soms souvenirs verkopen, bijvoorbeeld in Parijs. De meesten zien we nooit. Zij werken zich buiten ons zicht een ongeluk om te overleven en worden vaak uitgebuit. Investeren in bewezen effectieve organisaties en ondernemers om jongeren in eigen land kansen te bieden, is dan ook een goed idee.

Zekerheid voor huurder en perspectief voor koper

Huurders van sociale huurwoningen en mensen die een huis willen kopen hebben zekerheid en perspectief nodig. Zekerheid dat zij de huur kunnen blijven betalen en perspectief op het kopen van een huis. Ook met een kleine portemonnee. Twee berichten in de media zorgden deze week voor opschudding, zowel in de huur- als in de koopsector. Maar ik zeg: laat de huurder en de potentiële koper met rust. Er is genoeg hervormd, de woningmarkt doet het steeds beter. Laten we dat niet verstoren.