Lodewijk Asscher

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Solidariteit op de werkvloer

Foto Shutterstock / Syda Productions

Werknemers van het Rijk kunnen vanaf nu de verlofdagen die ze over hebben vrijwillig delen met collega’s die meer tijd nodig hebben voor bijvoorbeeld mantelzorg. Dit was wettelijk al een tijdje mogelijk maar het gebeurt in de praktijk nog veel te weinig. Daarom starten we vandaag met het promoten van deze mogelijkheid. Het uitwisselen van verlofdagen gaat namelijk zorgen voor meer solidariteit op de werkvloer, het gaat zorgen voor meer tijd voor elkaar.

Fatsoenlijk loon, ook voor jongeren

Iedereen heeft recht op goed werk, voor een fatsoenlijk salaris. Wie hard werkt, moet daar voor worden beloond. Ook als je jonger bent dan 23. Want veel jongeren hebben wel gewoon volwassen uitgaven zoals huur, de energierekening en verzekeringen. En ook de boodschappen zijn niet goedkoper als je jong bent. Het minimumjeugdloon houdt daar geen rekening mee. Het is dus terecht dat jongeren in actie kwamen. Het was hoog tijd om een eind te maken aan die onrechtvaardige situatie.

Ik ben dan ook enorm blij dat het gelukt is om het volwassen minimumloon te laten gelden voor jongeren vanaf 21 jaar. Ook verhogen we het minimumjeugdloon en daar profiteren jongeren van 18, 19 en 20 jaar ook van. Want fatsoenlijk loon willen we voor jong en oud.

Salafisme versus vrijheid: hoe beschermen we onze rechtsstaat?

Kinderen die leren om hun gezicht af te wenden als ze langs een kerk lopen. Kinderen die niet buiten spelen, plezier maken en leeftijdsgenootjes ontmoeten, maar lessen volgen in de streng salafistische leer. Nederlandse jongeren die worden onderwezen in onverdraagzaamheid, die horen dat ze de kuffar, de ongelovigen moeten verafschuwen. Dat verontrustende beeld schetste NRC Handelsblad eind vorig jaar in een artikel over een gesloten salafistische moskeegemeenschap in de Utrechtse wijk Overvecht.

Congrestoespraak Lodewijk Asscher

Na jaren van crisis gloort een nieuwe dageraad. Weg met de markt-fetisjisten. Weg met de angsthandel. Nederland verdient mooier. In de volle overtuiging dat de hoop altijd zal winnen van de angst. Dat een beter leven voor iedereen bereikbaar moet zijn. En dat we niemand uitsluiten. Kijk om je heen: crisis in Europa, oorlog in het Midden Oosten, Nederland verdeeld. Realisme en Idealisme zijn hard nodig. Daarvoor staat de Partij van de Arbeid. Samen Vooruit! Dat zei ik zojuist in mijn congrestoespraak (pdf) >