Jet Bussemaker

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Excellent werk

Foto Flickt / PvdA

Goede vakmensen zijn de kracht van Nederland. Overal om je heen zijn voorbeelden van vakmanschap, van de monteur van je auto tot de banketbakker op de hoek. Wij hebben in Nederland een tekort aan goede vakmensen. Bepaalde ambachten dreigen zelfs uit te sterven door een gebrek aan instroom van jonge vakstudenten. Dat is zorgwekkend, want vakmanschap speelt een grote rol in de Nederlandse economie en samenleving. Daarom pleit ik voor een brede invoering van de meester- en gezelformule, en heb ik 25 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een excellentieprogramma voor talentvolle MBO-studenten.

Betere start voor beginnende leraar

Foto Shutterstock

Te veel beginnende leraren verlaten het onderwijs omdat zij onvoldoende begeleid worden. Zij hebben het gevoel dat ze in het diepe worden gegooid. Mede hierdoor verlaat een kwart van de beginnende leraren het onderwijs binnen de eerste vijf jaar. Dat is echt onnodige verspilling van talent dat wij hard nodig hebben voor de klas.

Staatssecretaris Sander Dekker en ik trekken ruim 80 miljoen euro uit om beginnende leraren beter voor te bereiden op hun werk voor de klas. Het geld gaat naar circa zestig initiatieven die het onderwijs op de pabo's en lerarenopleidingen beter laten aansluiten op de praktijk op scholen in het primair en voortgezet onderwijs en in het mbo. Lees verder op rijksoverheid.nl >

Bibliotheken keren tij met digibieb

Foto Flickr / Anne Helmond

Elk jaar weer verliezen de bibliotheken leden. Het aantal uitleningen gaat omlaag en de omvang van de collecties krimpt mee. De bibliotheken hebben, net als de boekhandels, last van de digitalisering. Bol.com maakt het wel heel makkelijk om niet meer de deur uit te hoeven voor een nieuw boek en dankzij de e-reader kun je met heel wat minder bagage toe als je op reis gaat.

Digitalisering is geen trend die wel weer overwaait. De bibliotheken moeten dus iets doen om het tij te keren. En dat doen ze ook, met de digitale bibliotheek die ik vandaag heb geopend. Lees verder op rijksoverheid.nl >

Goed cultuuronderwijs voor ieder kind

Cultuuronderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de vorming en ontwikkeling van kinderen en daarmee van onze samenleving. Ieder kind moet de mogelijkheid hebben goed cultuuronderwijs te krijgen. Om dat mogelijk te maken tekenden staatssecretaris Dekker, voorzitter van de PO-raad Rinda den Besten en ik met een groot aantal wethouders en gedeputeerden cultuur en onderwijs van gemeenten en provincies een gezamenlijke intentieverklaring voor cultuuronderwijs: het ‘bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs’. Lees verder op rijksoverheid.nl >