Jet Bussemaker

Minister

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Betere start voor beginnende leraar

Foto Shutterstock

Te veel beginnende leraren verlaten het onderwijs omdat zij onvoldoende begeleid worden. Zij hebben het gevoel dat ze in het diepe worden gegooid. Mede hierdoor verlaat een kwart van de beginnende leraren het onderwijs binnen de eerste vijf jaar. Dat is echt onnodige verspilling van talent dat wij hard nodig hebben voor de klas.

Staatssecretaris Sander Dekker en ik trekken ruim 80 miljoen euro uit om beginnende leraren beter voor te bereiden op hun werk voor de klas. Het geld gaat naar circa zestig initiatieven die het onderwijs op de pabo's en lerarenopleidingen beter laten aansluiten op de praktijk op scholen in het primair en voortgezet onderwijs en in het mbo. Lees verder op rijksoverheid.nl >

Bibliotheken keren tij met digibieb

Foto Flickr / Anne Helmond

Elk jaar weer verliezen de bibliotheken leden. Het aantal uitleningen gaat omlaag en de omvang van de collecties krimpt mee. De bibliotheken hebben, net als de boekhandels, last van de digitalisering. Bol.com maakt het wel heel makkelijk om niet meer de deur uit te hoeven voor een nieuw boek en dankzij de e-reader kun je met heel wat minder bagage toe als je op reis gaat.

Digitalisering is geen trend die wel weer overwaait. De bibliotheken moeten dus iets doen om het tij te keren. En dat doen ze ook, met de digitale bibliotheek die ik vandaag heb geopend. Lees verder op rijksoverheid.nl >

Goed cultuuronderwijs voor ieder kind

Cultuuronderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de vorming en ontwikkeling van kinderen en daarmee van onze samenleving. Ieder kind moet de mogelijkheid hebben goed cultuuronderwijs te krijgen. Om dat mogelijk te maken tekenden staatssecretaris Dekker, voorzitter van de PO-raad Rinda den Besten en ik met een groot aantal wethouders en gedeputeerden cultuur en onderwijs van gemeenten en provincies een gezamenlijke intentieverklaring voor cultuuronderwijs: het ‘bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs’. Lees verder op rijksoverheid.nl >

Einde aan gesjoemel met naam universiteit

Foto Flickr / Waag Society

Als je je bij een universiteit inschrijft en ettelijke duizenden euro’s betaalt om een bachelor- of masterdiploma te halen, moet je er vanuit kunnen gaan dat het een echte universiteit is, die echte diploma’s afgeeft. Dat klinkt als een open deur. De werkelijkheid is echter weerbarstiger, heeft de Al Huraa-universiteit ons de afgelopen weken laten zien. Deze ‘universiteit’ – ik zet de aanhalingstekens er met opzet bij – heeft jarenlang diploma’s afgegeven, die niet waren wat ze leken te zijn.

Een belangrijk signaal

Foto Flickr / SLU Madrid Campus

Een groep vooraanstaande wetenschappers heeft het debat geopend over de wetenschappelijke praktijk vandaag de dag. Onder de noemer Science in Transition richt hun kritiek zich vooral op de ‘stortvloed’ aan publicaties. Er wordt te veel gepubliceerd, te vaak van onvoldoende niveau, en de publicaties zijn, vriendelijk gezegd, niet altijd even relevant. Een belangrijk signaal.