Diederik Samsom

Politiek leider

Fractievoorzitter

Een veilig thuis voor vluchtelingen. Een aanpak die de Nederlandse samenleving en Europa aankan

Foto Facebook / Diederik Samsom

Vandaag presenteerde ik een plan om de vluchtelingenstroom richting Europa beheersbaar te maken. Het afgelopen jaar staken een miljoen mensen over tussen Turkije en Griekenland. Tijdens die gevaarlijke overtocht verdronken er 3700 mannen, vrouwen en kinderen. Dat mogen we niet langer accepteren. Wij hebben de plicht om daar iets aan te doen. Om mensen op de vlucht voor oorlog een veilig heenkomen te bieden, maar ook om de eindeloze vluchtelingenstroom beheersbaar te maken.

Klimaatwet nodig op weg naar een schone en groene toekomst

Foto Shutterstock / Monika Gniot

Vandaag presenteer ik trots, samen met Jesse Klaver van GroenLinks, de Klimaatwet. Deze initiatiefwet (pdf) legt klimaatdoelen vast in de Nederlandse wet: een vermindering van de CO2-uitstoot met minstens 95% in 2050 en een 100% duurzame energievoorziening. Deze wet gaat echter niet om getallen, maar over een veilige en schone toekomst voor onze kinderen. Het is voor de energievoorziening van onze kinderen en voor de welvaart van Nederland van levensbelang dat we nu snelheid maken.

Sterker dan kogels van terroristen

De ongemakkelijke waarheid is dat 100% veiligheid niet bestaat. Onze vrije, tolerante en pluriforme samenleving is kwetsbaar. Er kunnen ondanks alle inzet een paar gekken aan onze aandacht zijn ontsnapt. En de mannen die uit Molenbeek naar Parijs reden, hadden ook naar het Noorden kunnen rijden. Dat zijn angstaanjagende gedachten.

Die angst kun je niet ontkennen. Je kunt er wel iets tegenover zetten. Ons zelfvertrouwen. Het besef dat onze zachte waarden van democratie, gelijkheid en vrijheid in al haar kwetsbaarheid ook oersterk zijn. Sterker dan de haat van extremisten. Sterker dan de kogels van terroristen. Dat maakt ons vastberaden. Vastberaden om ons niet uit elkaar te laten spelen. Om ons leven te leiden zoals we dat willen. Om trots te zijn op wie wij zijn. Om geen centimeter te wijken voor terreur.

Dat zei ik zojuist in mijn bijdrage (pdf) aan het debat over de aanslagen in Parijs.

Toespraak tijdens ledenraad n.a.v. gebeurtenissen in Parijs

Gister zette ik wat eerste woorden op papier die ik aan het begin van deze ledenraad aan u wilde richten. Over het buitenland. Over hoe de conflicten rondom Europa ons raken. Over een vluchtelingenstroom die onze tolerantie op de proef stelt. Over hoe oorlogen die daar worden uitgevochten ook hier spanningen veroorzaken. Over fanatici die met Isis vlaggen in Nederlandse steden demonstreren. Over wat dat van ons vraagt.

En toen kwamen de berichten binnen uit Frankrijk. Er werd niet gedemonstreerd in Parijs, er werd gemoord. Gruwelijk gemoord.

Lees hier mijn volledige toespraak (pdf) >>