Diederik Samsom

Politiek leider

Stop de controledrift van zorgverzekeraars

Foto Flickr / PvdA

Na vele jaren de zorg op zijn beloop te hebben gelaten, terwijl kosten en bureaucratie uit de hand liepen en kwaliteit verminderde, is er nu de kans om een kleine revolutie in de zorg te ontketenen. Om de wijkverpleegkundige haar beroepseer terug te geven, de menselijke maat weer terug te brengen in de zorg. Niet langer naar nummers kijken, maar naar mensen. Naar die man die na een beroerte zijn insulinepen niet meer kan hanteren. Die in het oude systeem rücksichtlos een indicatie van 10 minuten verpleging per dag had gekregen. Zonder perspectief. En die nu de eerste weken een half uur extra krijgt, met ergotherapie om te leren de pen vast te houden. Zodat hij het over enige tijd zelf weer kan. Het lijkt zo eenvoudig. Het blijkt bijzonder. Dat is de zorg die de PvdA wil.

Nederlandse Investeringsinstelling krijgt vleugels

Foto Flickr/ PvdA

De kredietverlening aan het MKB en investeringen van pensioenfondsen komen slechts moeizaam op gang, terwijl ruim twee derde van de werkgelegenheid bij het MKB zit en pensioenfondsen ruim 1200 miljard beheren.

Daarom ben ik blij dat de Nederlandse Investeringsinstelling -een initiatief van de PvdA dat pensioenfondsen moet koppelen aan beloftevolle bedrijven- vandaag twee fondsen lanceert waarin banken, verzekeraars en pensioenfondsen kunnen investeren.

Toespraak Diederik Samsom bij het grote Midden-Oosten debat

Foto Flickr / PvdA

Natuurlijk zijn we soms genoodzaakt de krachten te bundelen met landen die we niet direct als gelijkgezinden beschouwen. Dat is vaker zo geweest. Maar nooit mag de strijd tegen onderdrukking en mensenrechtenschendingen daaraan ondergeschikt gemaakt worden. Onze waarden even terzijde schuiven zal ons op de lange termijn alleen maar verder van huis brengen.

Dat zei ik zaterdag in mijn toespraak op het grote PvdA Midden-Oosten debat in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle.

Hieronder de volledige toespraak:

Geen nieuwe onzekerheid

Deze verkiezingen gaan over een Nederland waarin de economie aan iedereen een plek biedt. Waarin werk eerlijk betaald wordt en zekerheid biedt. Waarin de zorg in de wijk niet gedomineerd wordt door bureaucratie en ook niet door de verzekeraar. Maar door de huisarts en de wijkverpleegkundige. Een Nederland dat een voorloper is in een Europa dat zichzelf weer heeft herpakt. Een Nederland dat zijn optimisme en onderlinge verbondenheid weer terugvindt. Daar werken onze mensen Lodewijk, Jetta, Martin, Jeroen en al die anderen aan. En op 18 maart bepaalt u hoe dat verder gaat.

Dat zei ik in mijn toespraak op de laatste campagnezaterdag in Amsterdam (pdf) >

Handen ineenslaan voor duurzame energie

Foto PvdA

Over enkele maanden wordt het Europese investeringsfonds operationeel. En sinds enkele maanden hebben we hier in Nederland dankzij de Partij van de Arbeid een Nederlandse investeringsinstelling. Ook in veel provincies liggen investeringsfondsen klaar. En dan is er nog de Nederlandse Waterschapsbank. Het wordt tijd om de handen in een te slaan.

Ik roep het kabinet op om al die investeringskracht zo snel mogelijk te bundelen tot een investeringsconsortium, een Nederlandse investeringsbank, die - gebruik makend van de garanties en deelname van het Europese fonds - gaat investeren in duurzame energie. Zo ontstaat investeringskracht van ettelijke miljarden en trek je de grote bedrijven en private investeerders over de streep. En dat is nodig.