Diederik Samsom

Politiek leider

Het Europa dat wij aan onze kinderen willen doorgeven

Foto Pixabay / Superedd

Er worden op Europees niveau antwoorden verwacht op de grote vragen, niet op institutionele vragen, maar op echte vragen en verlangens. Herstel van groei en banen, een beheersbare migratie, een betrouwbare en duurzame energievoorziening voor de toekomst. Niet in de weg lopen bij de kleine vragen, maar antwoord geven op de grote. Daar is geen andere structuur voor nodig. Maar moedige politici. Die de lokroep van het populisme kunnen weerstaan, en die zich niet bij voorbaat neerleggen bij de markt. Die het dwars tegen al het chagrijn in ook durven op te nemen voor een Europa dat inspiratie biedt, dat ons vrede en welvaart bracht. Het Europa van de mensenrechten en van de sociale economie. Het Europa dat wij aan onze kinderen willen doorgeven.

Dit zei ik gisteren tijdens het debat over de Brexit. Lees verder voor mijn gehele spreektekst.

Reactie op aanslag Orlando

50 doden. 53 gewonden. Wat een barbaarse daad. De blinde haat van een gestoorde maniak verwoestte in luttele uren honderden levens. Er zijn geen woorden om de verbijstering en het verdriet te vangen. Stilte is nu op zijn plaats.

Daarna moeten we op zoek naar woorden die de angst en woede overstijgen. In de geest van de slachtoffers - onder wie velen uit de LHBT gemeenschap - die zichzelf konden zijn in een vrije samenleving, dankzij onze waarden van tolerantie, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid.

De Nieuwe School: tegen de toenemende tweedeling in het onderwijs

Foto SpeedKingz

Vandaag lanceer ik samen met Eric van ’t Zelfde een plan om de toenemende tweedeling in het onderwijs tegen te gaan en ieder kind gelijke kansen te geven. Daarom willen wij naar ‘De Nieuwe School’ waar docenten meer tijd hebben om lessen voor te bereiden, kinderen al vanaf 2,5 jaar beginnen met spelenderwijs leren, er meer lesuren op de basisschool zijn en middelbare scholen meerdere niveaus aanbieden zodat laatbloeiers makkelijker naar een hoger onderwijstype kunnen.

Lees hier ons essay >

Toespraak Diederik Samsom op Festival van de Arbeid

Wie niets verandert heeft nu een mooi verhaal, maar staat straks voor zijn kinderen met de mond vol tanden. Wij kiezen voor de samenleving van nu, en die van later. Dat is al zeventig jaar het trotse verhaal van de Partij van de arbeid. Het verhaal van verbinding, van verheffing. Het verhaal waar ik voor sta. En voor strijd. Met alles wat ik in me heb. Dat zei ik zojuist in mijn toespraak (pdf) op het Festival van de Arbeid.