Diederik Samsom

Politiek leider

Reactie op aanslag Nice

Een aanslag zaait weer dood en verderf. Ditmaal in Nice. Afschuwelijke taferelen, tientallen slachtoffers. We betuigen ons medeleven met slachtoffers, met nabestaanden en met iedereen die daar nog in grote onzekerheid verkeert. En we staan schouder aan schouder met Frankrijk dat alweer getroffen is door een vreselijke aanslag.

Reactie op aanslag Turkije

Een laffe aanslag in Istanbul beroofde tientallen onschuldige slachtoffers van het leven, nog eens velen zijn gewond en vechten voor hun leven. Naar hen en hun families en vrienden gaan onze gedachten uit.

De stad op de zeven heuvels staat symbool voor de brug tussen twee continenten, voor de brug tussen religies, de brug tussen mensen. Het vliegveld dat het toneel vormde van deze laffe terroristische daad droeg de naam van de grondlegger van het huidige Turkije. Mustafa Kemal Ataturk. Een voorvechter voor vrijheid, democratie en vooruitgang. Het zijn precies die waarden die vandaag bloeden, die wij met elkaar verdedigen en waarop terroristen nimmer zullen triomferen.

Het Europa dat wij aan onze kinderen willen doorgeven

Foto Pixabay / Superedd

Er worden op Europees niveau antwoorden verwacht op de grote vragen, niet op institutionele vragen, maar op echte vragen en verlangens. Herstel van groei en banen, een beheersbare migratie, een betrouwbare en duurzame energievoorziening voor de toekomst. Niet in de weg lopen bij de kleine vragen, maar antwoord geven op de grote. Daar is geen andere structuur voor nodig. Maar moedige politici. Die de lokroep van het populisme kunnen weerstaan, en die zich niet bij voorbaat neerleggen bij de markt. Die het dwars tegen al het chagrijn in ook durven op te nemen voor een Europa dat inspiratie biedt, dat ons vrede en welvaart bracht. Het Europa van de mensenrechten en van de sociale economie. Het Europa dat wij aan onze kinderen willen doorgeven.

Dit zei ik gisteren tijdens het debat over de Brexit. Lees verder voor mijn gehele spreektekst.

Reactie op aanslag Orlando

50 doden. 53 gewonden. Wat een barbaarse daad. De blinde haat van een gestoorde maniak verwoestte in luttele uren honderden levens. Er zijn geen woorden om de verbijstering en het verdriet te vangen. Stilte is nu op zijn plaats.

Daarna moeten we op zoek naar woorden die de angst en woede overstijgen. In de geest van de slachtoffers - onder wie velen uit de LHBT gemeenschap - die zichzelf konden zijn in een vrije samenleving, dankzij onze waarden van tolerantie, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid.