Diederik Samsom

Politiek leider

Stop de controledrift van zorgverzekeraars

Foto Flickr / PvdA

Na vele jaren de zorg op zijn beloop te hebben gelaten, terwijl kosten en bureaucratie uit de hand liepen en kwaliteit verminderde, is er nu de kans om een kleine revolutie in de zorg te ontketenen. Om de wijkverpleegkundige haar beroepseer terug te geven, de menselijke maat weer terug te brengen in de zorg. Niet langer naar nummers kijken, maar naar mensen. Naar die man die na een beroerte zijn insulinepen niet meer kan hanteren. Die in het oude systeem r├╝cksichtlos een indicatie van 10 minuten verpleging per dag had gekregen. Zonder perspectief. En die nu de eerste weken een half uur extra krijgt, met ergotherapie om te leren de pen vast te houden. Zodat hij het over enige tijd zelf weer kan. Het lijkt zo eenvoudig. Het blijkt bijzonder. Dat is de zorg die de PvdA wil.

Nederlandse Investeringsinstelling krijgt vleugels

Foto Flickr/ PvdA

De kredietverlening aan het MKB en investeringen van pensioenfondsen komen slechts moeizaam op gang, terwijl ruim twee derde van de werkgelegenheid bij het MKB zit en pensioenfondsen ruim 1200 miljard beheren.

Daarom ben ik blij dat de Nederlandse Investeringsinstelling -een initiatief van de PvdA dat pensioenfondsen moet koppelen aan beloftevolle bedrijven- vandaag twee fondsen lanceert waarin banken, verzekeraars en pensioenfondsen kunnen investeren.