Diederik Samsom

Politiek leider

Spreektekst bij Algemene Politieke Beschouwingen 2016

De docent elektro leidde me vol trots rond in zijn klaslokaal waar hij 'zijn' jongens en meisjes opleidde. Je voelde zijn drive, zijn liefde voor het vak. Maar toen ik hem complimenteerde, stokte hij: "Weet u. Deze jongeren staan straks zo trots met hun MBO-2 diploma buiten. Het maximale uit hun talenten gehaald. Maar de werkgevers zijn er al vandoor, op weg naar degenen met MBO-3 of 4. Dan kan ik wel janken".

Lees hieronder mijn volledige bijdrage (gesproken woord geldt):

PvdA en Groenlinks dienen klimaatwet in

Vandaag dien ik samen met Jesse Klaver van GroenLinks de Klimaatwet. Deze initiatiefwet legt klimaatdoelen vast in de Nederlandse wet: een vermindering van de CO2-uitstoot met minstens 95 procent in 2050 en een 100 procent duurzame energievoorziening. Deze wet gaat echter niet om getallen, maar over werkgelegenheid, innovatie en bovenal over een veilige en schone toekomst voor onze kinderen. Het is voor de energievoorziening van onze kinderen en voor de welvaart van Nederland van levensbelang dat we nu snelheid maken. We hopen de wet nog voor de Tweede Kamerverkiezing in het parlement te kunnen bespreken.

Meer weten? Lees hier de samenvatting van de wet.

Meer zeggenschap over eigen omgeving

Foto Pixabay / Geralt

Nederlanders moeten meer te zeggen krijgen over hun eigen omgeving. Dat bepleit ik in een initiatiefnota (pfd) die ik vandaag met mijn collega van de ChristenUnie, Gert Jan Segers, heb ingediend. Op veel plekken hebben mensen al mooie initiatieven genomen om de eigen leefomgeving wat mooier, socialer of meer betrokken te maken. Zij moeten volop ruimte krijgen om hun idee├źn over bijvoorbeeld zorg, onderwijs en wonen in de praktijk te brengen. Mensen die gezamenlijk initiatief nemen voor een duurzame en zorgzame samenleving, verdienen alle steun van de overheid, geen tegenwerking. CU en PvdA doen concrete voorstellen om daarvoor te zorgen.

Reactie op aanslag Nice

Een aanslag zaait weer dood en verderf. Ditmaal in Nice. Afschuwelijke taferelen, tientallen slachtoffers. We betuigen ons medeleven met slachtoffers, met nabestaanden en met iedereen die daar nog in grote onzekerheid verkeert. En we staan schouder aan schouder met Frankrijk dat alweer getroffen is door een vreselijke aanslag.