Partij van de Arbeid

Denk mee

Heb jij ideeën over bijvoorbeeld Europa of duurzaamheid, en wil jij je expertise delen? Neem eens een kijkje bij een van onze netwerken.

Naar onze netwerken >

Word nu lid

Samen bepalen de leden de koers van de Partij van de Arbeid. En samen bereiken we meer dan ieder voor zich, en kunnen nog beter werken aan een sterker en socialer Nederland.

Voor hen, en voor ons

Foto Wikipedia / Liftarn

We hebben ze allemaal op het netvlies staan. De overvolle trein op een station in Macedonië, de vader die met een baby uit een zinkende boot wordt gered, de jongemannen die vruchteloos achter vrachtwagens aanrennen bij Calais. De situaties worden steeds schrijnender. Het is tijd voor een gezamenlijke aanpak waarbij Europese landen via een via een vaste verdeelsleutel ieder een deel van de toegelaten migranten moeten opnemen. Dat schrijven Attje Kuiken en ik in een opiniestuk in NRC Next

Mbo's: stop met opwerpen van financiële barrières

Foto Flickr / PvdA

Onderwijs is er om jongeren kansen te geven. Op een goede baan, een mooie toekomst. Ik schrik dan ook als ik zie dat er onderwijsinstellingen zijn die jongeren kansen ontnemen, omdat de financiële bijdrage die zij vragen zo hoog is dat ouders met een smalle beurs de kosten niet kunnen betalen. Ik begrijp niet dat mbo-instellingen het voor zichzelf kunnen verantwoorden dat gemotiveerde jongeren om financiële redenen afhaken.

Amusement hoort thuis op de publieke omroep

Logo's NPO

Het is zo langzamerhand een terugkerend ritueel: de nationale discussie over de publieke omroep. “Bananasplit hoort als puur amusement niet thuis op de publieke omroep,” roept de één, “Nederlandse politici gedragen zich als Silvio Berlusconi als ze zich met programmering bemoeien,” meent de ander. Het probleem met dit loopgravendebat is dat we geen steek verder komen. Daarom moet de strijdbijl nu begraven worden, het is tijd voor een stap voorwaarts en voor een duidelijke toekomst van de publieke omroep. Een publieke omroep die, wat de PvdA betreft, er is voor alle Nederlanders. Dit schrijf ik vandaag in een opiniestuk in Trouw.

Initiatiefnota tegen agressieve opkoopfondsen

Foto Flickr / PvdA

De PvdA wil paal en perk stellen aan de schadelijke praktijken van zogenaamde Private equityfondsen. Deze opkoopfondsen laden bedrijven vol met schulden en trekken ze financieel leeg via superdividenden volgens het Angelsaksische aandeelhoudersmodel. De PvdA wil de werknemers en samenleving beschermen tegen dit sprinkhanengedrag.

In de initiatiefnota ‘Private equity: einde aan de excessen’ (pdf), die de PvdA vandaag presenteert, worden daartoe twaalf voorstellen gedaan.