Partij van de Arbeid

We blijven strijden tegen armoede

Een goed en fatsoenlijk leven, dat is wat iedereen verdient. Het is daarom hartstikke mooi nieuws dat het aantal huishoudens in armoede de afgelopen vier jaar fors is gedaald. Onder het vorige kabinet van VVD, CDA en gedoogsteun van de PVV liep het aantal huishoudens in armoede op tot een recordhoogte van bijna acht procent. Voor de PvdA was dit onbegrijpelijk, oneerlijk en onfatsoenlijk. Aan deze negatieve spiraal is gelukkig een eind gemaakt. Maar de strijd is natuurlijk nog lang niet gestreden.

Spreektekst bij Algemene Politieke Beschouwingen 2016

De docent elektro leidde me vol trots rond in zijn klaslokaal waar hij 'zijn' jongens en meisjes opleidde. Je voelde zijn drive, zijn liefde voor het vak. Maar toen ik hem complimenteerde, stokte hij: "Weet u. Deze jongeren staan straks zo trots met hun MBO-2 diploma buiten. Het maximale uit hun talenten gehaald. Maar de werkgevers zijn er al vandoor, op weg naar degenen met MBO-3 of 4. Dan kan ik wel janken".

Lees hieronder mijn volledige bijdrage (gesproken woord geldt):

Wij zijn met meer

Hoewel de Algemene Beschouwingen een hoogtepunt zijn in de politieke arena hangt er voor mij ieder jaar een donkere wolk boven. Omdat je weet dat er ook een bijdrage van Geert Wilders komt. Omdat je vooraf al weet dat hij groepen gaat uitsluiten. Vaak met een frivool grapje of een pittig debatje.