Partij van de Arbeid

Samen één

Het is een van de grootste opdrachten van deze tijd: zorgen dat onze samenleving veiligheid en vrijheid blijft bieden aan iedereen. Dit land is samen één.

Bekijk de video van o.a. Diederik Samsom, Lilianne Ploumen en Ahmed Marcouch en deel de boodschap.

Doe mee >

Posters

Speciaal voor de Dag van de Arbeid hebben we vier historische PvdA-posters opnieuw uitgebracht, op A1-formaat.

Klik hieronder en bestel je favoriete poster. Kun je niet kiezen? Bestel ze dan gewoon meteen alle vier!

Bestel je eigen historische poster >

Vertrouwen in docenten bij nakijken examens

Foto Shutterstock

De eindexamens zijn niet alleen een spannende tijd voor leerlingen, maar ook voor docenten. Na het afnemen van het eindexamen gaat iedere leraar snel aan de slag om de leerling te beoordelen. Niet alleen om de leerling tijdig van de uitslag te kunnen voorzien, maar vooral ook omdat zij zelf graag willen weten hoe elke leerling het ervan afgebracht heeft. Sinds jaar en dag worden alle eindexamens ook door een tweede docent, van een andere school, nagekeken. Dit om vriendjespolitiek te voorkomen. Deze volgorde heeft nog nooit tot grote problemen geleid, ik zie dus ook niets in het voorstel om deze volgorde ineens om te draaien.

Student en docent verdienen echte stem

Foto Shutterstock

Studenten en docenten maken niet alleen deel uit van het hoger onderwijs, zij zíjn het hoger onderwijs. Samen geven zij vorm en richting aan werkgroepen en opleidingen. De PvdA vindt het ontzettend belangrijk dat studenten en docenten meebeslissen over ons onderwijs. Bevlogen docenten en studenten die zich inzetten op de universiteit en hogeschool voor goed onderwijs moeten gehoord worden. Alleen als hun ideeën en adviezen meegenomen worden, is er sprake van echte medezeggenschap.

Doorbraak emancipatie moet plaatsvinden op werkvloer en in huiskamers

We zijn nog hard aan het knokken om de emancipatie van de vrouw te vervolmaken. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Vrijdag en zaterdag vindt in Rotterdam een internationale conferentie plaats op initiatief van de Partiij van de Arbeid. Sociaaldemocratische partijen uit alle continenten, verenigd in de Progressive Alliance komen samen om te praten over 'Gender Equality and Decent Work'.

Geen 'doe-het-zelf'-label, maar een echt energielabel

Foto Flickr / Ellen Profielen

De manier waarop energielabels nu worden verstrekt, geeft een grote kans op fouten en is onbetrouwbaar. De Partij van de Arbeid wil daarom een echt energie-label, afgegeven door iemand die bij je thuis komt om het reële energieverbruik in te schatten. Geen ‘doe-het-zelf'-label. Dat is van belang omdat energielasten een steeds groter gedeelte gaan uitmaken van de woonlasten, en dus van belang zijn bij het inschatten van de maximale huur of hypotheek. Daarnaast kunnen we met een echt energielabel veel energie besparen, wat goed is voor het milieu en de portemonnee.